EU: Grote bedrijven moeten verplicht rapporteren over MVO

Ook notoire zwijgers moeten met de billen bloot.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Grote bedrijven worden verplicht openheid van zaken te geven over MVO. Dat heeft het het Europees Parlement vandaag (dinsdag 15 april) besloten. Door de nieuwe EU-richtlijn is het afgelopen met de vrijblijvendheid van maatschappelijke jaarverslagen en ook notoire zwijgers moeten eraan geloven.

Bedrijven die onder de vallen moeten transparanter worden over hun beleid, risico’s en resultaten op het gebied van onder meer corruptie, mensenrechten, milieu en de diversiteit van het management.

In november 2013 kondigde minister Kamp al aan dat de de Nederlandse invulling wordt van de EU-richtlijn. De doelgroep van de benchmark is nagenoeg hetzelfde als die van de Europese regels. In Nederland vallen ongeveer 500 bedrijven onder de nieuwe wetgeving, op Europees niveau zullen dat er zo’n 6000 zijn.

Nul punten

Voor bedrijven die de afgelopen jaren al een maatschappelijk jaarverslag hebben uitgebracht verandert er niet veel, maar op de Transparantiebenchmark staan ook 200 grote ondernemingen die tot nu toe geen MVO-rapport uitbrachten. Deze bedrijven scoren een beschamende nul punten op de Transparantiebenchmark. Daar zitten grote namen tussen. Andere toonaangevende Nederlandse bedrijven kwamen daar net boven, maar bleven ver achter bij wat je zou verwachten van zakelijke koplopers.

De hamvraag is natuurlijk hoe Nederland in de toekomst met dit soort duikers wil omspringen. Tot nu toe werden toppers als DSM, KPN, NS, Philips, Akzo en Achmea publiekelijk op het schild gehesen en kreeg de beste jaarlijks een . Achterblijvers werden tot nu toe met rust gelaten.

Vlucht naar voren

Deze bedrijven kunnen afwachten tot ze een officiële berisping krijgen, maar de beste optie is te kiezen voor de vlucht naar voren en serieus aandacht te gaan besteden aan transparantie over MVO. Ze hoeven daarvoor niet opnieuw het wiel uit te vinden, want ze kunnen gebruik maken van de ervaring die de koplopers de afgelopen jaren hebben opgedaan.

Voor is transparantie al jaren een van de speerpunt-onderwerpen. Bedrijven die nog weinig ervaring hebben kunnen zich inschrijven voor een spoedcursus Zelf een MVO-jaarverslag maken of in het webdossier een stappenplan vinden. Koplopers kunnen zich aansluiten bij de  om hun natuurlijke en sociale kapitaal inzichtelijker te maken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie