De illustratie bij de advertentie beeldt een dier uit waarvan niet duidelijk is of het een koe of een paard is. Daarmee verwijst NLE natuurlijk naar het vleesschandaal, waarbij paardenvlees verkocht werd als rund. In de advertentie wordt toegelicht hoe alle grote energieleveranciers (“wij dus ook”) grijze stroom groenwassen door de aanschaf van Noorse waterkrachtcertificaten. NLE: “Niemand vertelt erbij dat die certificaten geen pepernoot meer kosten”.
Deze ontboezemingen van NLE over de ware aard van groene stroom zijn geen nieuws voor iedereen die de energiemarkt een beetje volgt, een radicale keus voor transparantie is dat wel. Energiebedrijven staan niet bepaald bekend om hun openheid. In de Transparantiebenchmark 2012 scoort de sector energie, olie en gas rond de middenmoot. Volgens onderzoek van SOMO misbruiken veel Europese energiebedrijven de GRI-richtlijnen voor het “witwassen” van activiteiten. Van de NLE zelf is online geen jaarverslag te vinden.
Glazen huis
De ambities van NLE zijn dus nogal opmerkelijk. Waarom zegt dit bedrijf te kiezen voor transparantie? De advertentie: “Omdat wij, vergeef ons de woordspeling, het licht hebben gezien: steeds meer consumenten willen gewoonweg het eerlijke verhaal horen.” Ik denk dat dat klopt: bedrijven werken tegenwoordig in een glazen huis, en duidelijkheid over duurzaamheid hoort daarbij.
Het is te hopen dat NLE zijn belofte waarmaakt, en serieus werk gaat maken van transparantie. Een solide maatschappelijk jaarverslag is daar een onmisbaar onderdeel van, net als een structurele dialoog met stakeholders en eerlijke marketingcommunicatie, inclusief duidelijkheid over het salaris van de CEO, de energiemix en de klanttevredenheid.
NLE heeft als missie “ de energiemarkt open te breken.” Openheid is een essentiële eerste stap voor verandering. NLE: “U hoort nog van ons.” Graag!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!