Vanochtend werd ik nota bene gewekt door de stem van Hans Hagenaars. Mijn vrouw moest vroeg op en had de TV aangezet. De woorden van Hans kwamen niet direct aan, maar toen mijn onderbewuste doorkreeg wat de strekking was van de woorden die hij uitsprak was ik direct klaarwakker.
Twee weken geleden introduceerde HEMA notariële diensten. En vorige week volgden de zorgverzekeringen. Behalve dat ik benieuwd ben wat er nog meer gaat volgen moest ik ook even terugdenken aan HEMA-energie...
Een paar dagen geleden was ik getuige van een massieve liefdesverklaring aan een fabrikant van consumentenelectronica. Nu het stof is opgetrokken besef ik dat dit merk inderdaad iets heel bijzonders heeft gedaan. Niet door een communicatie-trucje, maar door gewoon iets extra’s te doen voor de klant wat duidelijke frictie oplevert met het eigenbelang van het merk. Lees verder en laat u inspireren…
Alhoewel we als marketeers vooral geïnteresseerd zijn in werving en behoud van klanten bestaat er ook nog zoiets als demarketing. Op dit moment speelt er een case die laat zien dat er nogal wat haken en ogen op het gebied van ethiek aan de nobele kunst van demarketing zijn verbonden. En dat maakt dat deze case de moeite van het volgen meer dan waard is. Leest u verder?
Een spontane tirade tegen de monomane obsessie voor techniek. En de suggestie om wat meer gebalanceerd te werk te gaan. Maar voordat ik die tirade ga afsteken moet ik eerst wat bekennen…
“Naast de cornflakes moet je zijn, tweede pad links” snauwde de vakkenvuller mij nors toe. Daar aangekomen zag ik het pak meteen staan. Mooi trouwens dat je deze week voor dezelfde prijs 25% meer vertrouwen krijgt. Dat nodigt uit om gelijk maar 10 pakken Instant Trust in mijn winkelwagen te deponeren en wat vertrouwen te hamsteren…
Niemand is het ontgaan dat ING gisteren goed blunderde. Op verschillende blogs en in nog veel meer tweets wordt deze blunder naast de reclame van ING gezet. En dat levert natuurlijk een erg hilarisch beeld op. Ik zou daar graag ook een blogpost aan wijden, maar kies toch voor een andere invalshoek.
Als marketeer wordt je vooral gedrild in luisteren naar de klant. Sterker nog: ervoor zorgen dat de hele organisatie naar de klant luistert! En omdat veel organisaties dat niet van nature in de genen hebben, leg je daar dan ook al snel teveel nadruk op. Daarom lijkt het mij tijd om een betoog houden om als marketeer eens wat minder naar klanten te luisteren…