Deutsche Demarketing

Alhoewel we als marketeers vooral geïnteresseerd zijn in werving en behoud van klanten bestaat er ook nog zoiets als demarketing. Op dit moment speelt er een case die laat zien dat er nogal wat haken en ogen op het gebied van ethiek aan de nobele kunst van demarketing zijn verbonden. En dat maakt dat deze case de moeite van het volgen meer dan waard is. Leest u verder?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

“Ondernemers in de knel bij Deutsche Bank” schreeuwde de kop op de voorpagina van het FD afgelopen vrijdag. Laat mij de achtergrond van die kop even kort schetsen:

Toen Deutsche Bank een deel van ABN Amro overnam kreeg zij, blijkbaar tegen haar zin, ook een groep van 18.000 kleinere ondernemers in de portfolio. Klanten die afkomstig waren van de Hollandsche Bank-Unie (HBU, sinds 1967 eigendom van ABN). Een dwarsdoorsnede van het Nederlandse MKB waaronder kappers, groenteboeren etc.

Het lijkt erop dat een marketeer bij Deutsche Bank volgens de regelen der kunst een mooie klantwaardesegmentatie heeft opgesteld en tot de conclusie kwam dat deze klanten bij Deutsche Bank niet rendabel te maken zijn. 'Demarketing' luidde het devies waarschijnlijk.

Klachtenmeldpunt
Dat leidt op dit moment tot de oprichting van een heus ‘Meldpunt Klachten Deutsche Bank’. Opgericht voor ondernemers die het slachtoffer zijn geworden van het geschuif met klantenportfolio’s. Want hoe logisch de keuze voor demarketing ook lijkt, de manier waarop deze demarketing-actie wordt uitgevoerd levert de betrokken ondernemers nogal wat problemen op.

De ondernemers in kwestie willen in het FD anoniem blijven uit angst voor de toorn van Deutsche Bank. Alhoewel hun ondernemingen nog gezond schijnen te zijn, heeft de crisis haar sporen uiteraard ook bij hen achtergelaten in de boeken. In combinatie met het feit dat banken tegenwoordig voorzichtiger zijn dan ooit is er daarom op dit moment geen bank te vinden die hen verwelkomt. En dat terwijl Deutsche Bank hen heeft gesommeerd om voor 1 november aanstaande een nieuwe financier te vinden.

Saillant detail: ook ABN Amro laat het afweten terwijl deze klanten daar ooit jarenlang klant waren en ABN Amro voor de verkochte 18.000 klanten waarschijnlijk een mooi bedrag heeft ontvangen.

Los van het drama voor deze ondernemers en de Nederlandse economie (stel je eens voor dat er duizenden MKB-bedrijven extra omvallen), doet deze exercitie het aanzien van de bankensector geen goed. Want alhoewel Deutsche Bank de aanstichter is van dit onheil, hebben andere banken die de deuren gesloten houden natuurlijk ook boter op hun hoofd. Met name ABN Amro lijkt te vergeten dat zij hier een verantwoordelijkheid hebben en dat voelt niet helemaal als ‘de bank anno nu’…

Maatschappelijk belang, wat is dat?
Wat mij betreft toont deze Deutsche Demarketing in ieder geval aan dat er door banken helaas nog steeds zonder besef van het maatschappelijk belang wordt geopereerd. Met het oog op de mogelijke maatschappelijke schade van deze actie hoop ik dan ook dat de sector hiermee extra overheidsbemoeienis over zich heeft afgeroepen.

Maar meer nog hoop ik dat er een ondernemer wakker wordt die deze 18.000 MKB’ers de helpende hand reikt met een slim concept waarmee deze klantgroep wel rendabel bediend kan worden. Ik denk dat de kans groot is dat je daarmee klanten voor het leven wint!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie