Wat is een goede viral?
Virals veroveren in rap tempo hun plek in het medialandschap. Via het internet kunnen ze razendsnel verspreid worden. La Comunidad raadt bedrijven zelfs aan om virals te maken boven televisiereclame. Het succes van Douwe Egberts Yo Oma kennen we inmiddels (ok nog één keer: 40 keer 's nachts uitgezonden en 640.000 keer online bekeken).
Ik worstel echter met de vraag 'wat is een goede viral'? Stephan Fellinger vertelde ooit tijdens een presentatie over interactieve media dat een goede viral inhoudelijk een van de 3 G's (grof, geil, grappig) moet bevatten. Vanuit dat criterium zijn er al genoeg voorbeelden van viral(-games) die mislukt zijn. De viral van de Bankgiroloterij is in mijn optiek niet grappig, geil of grof. Het heeft wel een game-element. Dus wellicht moeten we vanaf nu praten over de 4 G's.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaDaarnaast denk ik dat een goede viral op de eerste plaats affiniteit moet hebben met het merk. Wat Senseo nu doet snap ik niet. Senseo komt met (nieuwe) sterke koffie en nodigt de consument uit om een bekerglas Senseo vol te boksen. Alsof het om een toverdrank gaat. Volgens mij maakt/houdt sterke koffie mensen wakker en drink ik het niet voor het fitnessen?
Op de koffie bij Frans Bauer van Campina is een concept waar ik wel om moet lachen. Bauer blijft een indrukwekkende verschijning. Het spelletje dat we uiteindelijk in zijn keuken kunnen spelen mist naar mijn idee net een stukje fun. Het VROM begrijpt het ook. De Ventilators zijn grappig, grof en succesvol. Ik heb geen zicht op de uiteindelijke resultaten maar het lijkt mij wel een viral met het gewenste effect. Ik keek de film, klikte door naar de site en speelde daar nog eens de quiz die mij inzicht moest geven over het optimaal ventileren van mijn huis.
Dus, wat is een goede/slechte viral en waarom?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid