Overslaan en naar de inhoud gaan

Waar liggen de grenzen van het merk?

Hoe ver kan een merk zijn grenzen oprekken? Dat hangt er maar vanaf; sommige merken zijn zo sterk dat ze zich heel wat kunnen veroorloven,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Waar een wereldmerk als Sony ongestraft allerlei producten aan zijn assortiment kan toevoegen, zal een kleinere speler veel eerder op de grenzen van zijn kunnen stuiten. Maar behalve de kwantitatieve kracht van een merk, zijn er ook kwalitatieve aspecten die bepalen waar de grenzen van brandextension liggen.

related partner content for mobile comes here

De volgende zeven regels geven aan wanneer in het algemeen de grenzen worden bereikt.
1. Het merk is niet bekend genoeg bij de groep waarvoor het grensoverschrijdende product is bedoeld.
2. De associaties die het oorspronkelijke merk oproept zijn niet adequaat of krachtig genoeg voor een transfer naar een heel ander productgebied.
3. Een verkeerd gekozen transferproduct leidt tot een diffusere identiteit van het basismerk.
4. De ontwikkeling, productie, distributie en marketing van het transferproduct hoort niet tot de kerncompetentie van de onderneming.
5. Een slechtere kwaliteit van het transferproduct c.q. de perceptie daarvan door de consument beschadigen het vertrouwen in het basismerk.
6. De consument reageert niet zoals verwacht op het transferproduct, met alle negatieve gevolgen van dien voor het basismerk.
7. Het succes van de merktransfer wordt (negatief) beïnvloed door omgevingsfactoren, zoals klantkenmerken, activiteiten van concurrenten, et cetera.

< SIZE=1>Bron: Absatzwirtschaft<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in