Voormalig eigenaar Myspace: Facebook zal winnen van Myspace
Brett Brewer, voormalig oprichter en eigenaar van Intermix Media die Myspace lanceerde, noemt dat Myspace zal verliezen in race om de oppermacht van social networks. Volgens Brewer zal Facebook het van Myspace winnen op het gebied van het aantal wereldwijde gebruikers. Beide netwerken hebben op dit moment ongeveer 280 miljoen actieve gebruikers, maar Facebook loopt hard in op Myspace. Nog niet zo lang geleden werd Myspace nog genoemd als de gedoodverfde winnaar.
Brewer onderbouwt zijn stelling aan de hand van de verschillen tussen de beide netwerken qua benadering. Myspace is met name gericht op het vinden en aangaan van relaties met mensen die je niet kent. Facebook is veel meer gericht op aangaan van relaties met bestaande vrienden. De laatst genoemde benadering heeft duidelijk aan terrein gewonnen, wat eveneens aansluit met de huidige trend van unfriending. Ook recente statistieken van Alexa en Compete tonen aan dat Facebook Myspace voorbij schiet.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisNaast het verschil in benadering wordt ook de ‘openheid’ van het Facebook netwerk genoemd als reden voor de groei. Zo worden in de vorm van zogenaamde widgets, applicaties, spelletjes of campagnes ontwikkeld, die veel worden gebruikt door Facebook leden. Ongeveer 30% van de totale activiteit op Facebook is op het gebied van deze applicaties. Naast het feit dat deze applicaties leuk zijn voor leden, hebben ook adverteerders baat bij deze widgets als een nieuwe vorm van reclame, waarbij handig gebruik wordt gemaakt van de social graph / netwerk van vrienden van een gebruiker. Brewer noemt als voorbeeld filmcampagnes die gebruik maken van de widgets, waarbij het aantal views voor 60-70% ontstaan door mensen van wie hun vrienden ook deze trailer hadden bekeken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid