Overslaan en naar de inhoud gaan

Stop worrying. God does (not?) exist

Londen is in tweestrijd: geloven we nou wel of niet in God? Als het aan de adverteerders ligt komen we hier nooit uit. De atheïsten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Drie christelijke partijen gaan in de aanval. ‘There is definitely a God. So join The Christian Party and enjoy life´.

related partner content for mobile comes here

De leus van de Christian Party zal twee weken te zien zijn op 50 bussen in Londen. Verder zal de slogan: ‘ the fool hath said in his heat, There is no God’ uit Psalm 53.1 van de Trinitarian Bible Society te zien zijn op 100 bussen en heeft de Russian Hour TV 25 advertenties geboekt op bussen met de tekst: ‘ There IS a God, BELIEVE. Don’t worry and enjoy life’.

Oorspronkelijk was de advertentie campagne van atheïst Richard Dawkins een reactie op een eerdere advertentie campagne van een evangelische beweging. Zij maakten promotie voor het christelijke geloof door op bussen een internet site te promoten die beweert dat alle niet-christelijken naar de hel gaan.

De campagne van de British Humanist Association wordt gefinancieerd door donaties van atheïsten uit het land. Hoewel de target voor de buscampagne op 5.5 duizend pond lag, is er al bijna 130.000 pond opgehaald.

Het adverteren op bussen is een al lang een geaccepteerde manier om je organisatie, merk of product te promoten, maar voor sociale vraagstukken is dit nog onduidelijk. In dit geval hebben we het niet meer over het geloof als sociaal vraagstuk, maar over het geloof als product. Verder lijken deze acties eerder op een kat en muis spel waar het gaat om wie gelijk heeft, dan op een gezonde reclame campagne.

Het publiek wordt in deze advertenties niet overgehaald om zelf na te denken over het vraagstuk ´geloof´, maar wordt hen iets opgelegd. De experts zeggen dat er een God is dus dan zal het wel zo zijn. Richard Dawkins probeert dit nog een beetje te redden door ‘ probably’ toe te voegen in zijn slogan, maar wordt niet uitgelegd waarom er ‘probably’ geen God is. De boodschap is duidelijk: stop met nadenken over het geloof en heb plezier in het leven. Alsof mensen die wel nadenken over het geloof geen plezier in het leven (zullen) hebben.

Ik vraag me af of er nu een grens wordt overschreden. Sociale vraagstukken zijn niet zwart wit, en er bestaat geen waarheid. ‘ There is definitely a God’ zou dus (probably!) een leugen zijn, Daarnaast kunnen de advertenties aanstootgevend zijn (niet-christelijken gaan naar de hel) en denigrerend (als ik me wel druk maak over het geloof, heb ik dan geen plezier in het leven?). Deze vercommercialisering van sociale vraagstukken is mijn inziens daarom te simpel en totaal overbodig.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in