Overslaan en naar de inhoud gaan

The State of Marketing 2005: retailers bepalen marketingbudget

Nima-voorzitter Alfred Levi hield afgelopen donderdagavond zijn State of Marketing 2005-rede tijdens het Societal Event in Noordwijk.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoe staat het er voor met marketing in Nederland?

related partner content for mobile comes here

Levi was niet onverdeeld positief.

'Het vak is het afgelopen jaar niet makkelijk geworden', begon Levi.

'Het marketingbudget daalt, marketing is het putje van de onderneming geworden. De directie zegt dat er helaas geen geld is en het marketingbudget is dan het meest flexibel. Dat is jammer, want het wordt dus nog steeds niet gezien als een investering.'

'Ik zie ook dat een steeds groter deel van het marketingbudget naar retail gaat. Je ziet nu dat narrow casting enorm in de belangstelling staat en retailers zijn slim genoeg om het marketingbudget van de merkfabrikanten te kapen om narrowcasting mogelijk te maken. Het mag en kan toch niet zo zijn dat de retailers onze budgetten bepalen?'

'Een ander punt is de toegenomen transparantie. Consumenten kijken zo door ons heen. Vraag aan 20 tot 25-jarigen wat ze van een nieuw yoghurt-concept vinden en ze zeggen: ik houd van yoghurt met een smaakje, maar wel tegen een lage prijs. Mensen prikken genadeloos door alle marketingpoeha heen. We moeten het merk weer tot leven laten komen willen we dat overleven.'

'Wie denkt er nog aan morgen? De korte termijnresultaten prevaleren overal. De meeste marketeers menen dat ze voor morgen werken, maar de directie zegt gewoon dat ze de profit zeker willen stellen en halveren het budget voor marketing. Er is wel geld binnen ondernemingen, maar niet voor marketing.'

'We zijn ook steeds sneller buiten adem. Elk product kan inmiddels overal verkocht worden. Scapino verkoopt meer cd's dan de Free Record Shop. De marketeer gaat daardoor steeds schichtiger om zich heen kijken. De concurrentie is groot en geen kanaal is nog heilig. De marketeers zijn druk en moe. Ze kijken om zich heen om hun positie veilig te stellen. Ze letten op of ze niet worden aangevallen en kijken niet meer naar de markt.'

'Er is nog wel hoop, want innovatie loont nog steeds. Maar je moet het wel op een snelle manier naar de markt brengen. Alleen als je nieuwe dingen doet, maak je nog kans.'

Aldus de Nima-voorzitter, die wees op de voor de Nima Marketing Jaarprijs als inspiratiebron, want daar is wel risico genomen en wordt success geboekt.

Geen echt positieve boodschap dus van de marketeersvoorzitter, maar het is wel het beeld, zoals ik dat de afgelopen jaren ook uit onze Grote Marketing Enquetes naar voren heb zien komen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in