STAP is weer boos op de alcoholindustrie
Volgens STAP heeft de alcoholindustrie met de lancering van de nieuwe reclamecode niets anders willen bereiken dan dat de voorgestelde beperking van uitzendtijden van alcoholreclame niet doorgaat. Politici die denken dat de recente politieke debatten over het aanpakken van het alcoholprobleem onder jongeren iets nieuws hebben opgeleverd zijn door STIVA op het verkeerde been gezet, vindt STAP.
STIVA heeft op 1 mei de vrijwillige Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank herzien.
Dit was een reactie op nieuwe maatregelen die Minister Hoogervorst had afgekondigd om het alcoholgebruik onder Nederlandse jongeren aan te pakken. Hoogervorst wilde onder meer de uitzendtijden van alcoholreclame aan banden leggen. Dit voorstel is vooralsnog van de baan.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaSTIVA stelt in de herziene reclamecode nieuwe regels voor met als doel alcoholreclame door middel van SMS, games en ringtones tegen te gaan wanneer deze zich met name richt op minderjarigen. Ook kondigde ze aan bij elke tv commercial een educatieve slogan in beeld te brengen (voorheen vereist bij 40 procent van de commercials). Overtreders van de code riskeren volgens STIVA vanaf nu een boete van 45.000 euro. Tenslotte kondigde de STIVA aan een onafhankelijke commissie in te stellen die reclames vooraf toetst.
De nieuwe regels voegen volgens STAP niets nieuws toe. Ook twijfelt zij aan de onafhankelijkheid en deskundigheid van de toetsingscommissie. Directeur Wim van Dalen van STAP: 'De oude Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank bevatte al regels die bepaalden dat alcoholreclame niet in het bijzonder op minderjarigen gericht mag worden. De nieuwe regels voor reclame via SMS, games en ringtones voegen daarom weinig toe. Klachten over alcoholreclame die aantrekkelijk zijn voor minderjarigen worden, volgens STAP, toch altijd door de Reclame Code Commissie afgewezen.
Meestal is volgens STAP niet te bewijzen dat een reclame die aantrekkelijk is voor minderjarigen daadwerkelijk in het bijzonder op minderjarigen is gericht. Van Dalen: ‘De boeteregeling bestaat al langere tijd maar wordt nooit opgelegd. Overtreders van de Reclamecode krijgen in de praktijk alleen een vrijblijvend advies om de reclame niet te herhalen’.
En de zogenaamde onafhankelijke toetsingscommissie bestaat, volgens Van Dalen, uit vertegenwoordigers uit de alcoholbranche en enkele mediadeskundigen. Er zit geen enkele deskundige op het terrein van alcoholvoorlichting in de commissie.
STAP pleit voor het aan banden leggen van de uitzendtijden van alcoholreclame. Directeur Van Dalen: 'Consumenten zijn gebaat bij eerlijke, genuanceerde informatie over alcoholhoudende drank. Door geen grenzen te stellen aan de 'positieve' promotie van alcohol wordt consumenten de kans ontnomen een eerlijk beeld te krijgen van wat alcohol is en doet. Nederland is een van de weinige landen in Europa die geen enkele wettelijke beperking oplegt aan alcoholreclame via radio en tv'.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid