Overslaan en naar de inhoud gaan

STAP is weer boos op de alcoholindustrie

De door STIVA (Stichting Verantwoord Alcoholgebruik) voorgestelde extra regels voor alcoholreclame fungeren volgens STAP (Stichting…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens STAP heeft de alcoholindustrie met de lancering van de nieuwe reclamecode niets anders willen bereiken dan dat de voorgestelde beperking van uitzendtijden van alcoholreclame niet doorgaat. Politici die denken dat de recente politieke debatten over het aanpakken van het alcoholprobleem onder jongeren iets nieuws hebben opgeleverd zijn door STIVA op het verkeerde been gezet, vindt STAP.

related partner content for mobile comes here

STIVA heeft op 1 mei de vrijwillige Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank herzien.
Dit was een reactie op nieuwe maatregelen die Minister Hoogervorst had afgekondigd om het alcoholgebruik onder Nederlandse jongeren aan te pakken. Hoogervorst wilde onder meer de uitzendtijden van alcoholreclame aan banden leggen. Dit voorstel is vooralsnog van de baan.

STIVA stelt in de herziene reclamecode nieuwe regels voor met als doel alcoholreclame door middel van SMS, games en ringtones tegen te gaan wanneer deze zich met name richt op minderjarigen. Ook kondigde ze aan bij elke tv commercial een educatieve slogan in beeld te brengen (voorheen vereist bij 40 procent van de commercials). Overtreders van de code riskeren volgens STIVA vanaf nu een boete van 45.000 euro. Tenslotte kondigde de STIVA aan een onafhankelijke commissie in te stellen die reclames vooraf toetst.

De nieuwe regels voegen volgens STAP niets nieuws toe. Ook twijfelt zij aan de onafhankelijkheid en deskundigheid van de toetsingscommissie. Directeur Wim van Dalen van STAP: 'De oude Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank bevatte al regels die bepaalden dat alcoholreclame niet in het bijzonder op minderjarigen gericht mag worden. De nieuwe regels voor reclame via SMS, games en ringtones voegen daarom weinig toe. Klachten over alcoholreclame die aantrekkelijk zijn voor minderjarigen worden, volgens STAP, toch altijd door de Reclame Code Commissie afgewezen.
Meestal is volgens STAP niet te bewijzen dat een reclame die aantrekkelijk is voor minderjarigen daadwerkelijk in het bijzonder op minderjarigen is gericht. Van Dalen: ‘De boeteregeling bestaat al langere tijd maar wordt nooit opgelegd. Overtreders van de Reclamecode krijgen in de praktijk alleen een vrijblijvend advies om de reclame niet te herhalen’.
En de zogenaamde onafhankelijke toetsingscommissie bestaat, volgens Van Dalen, uit vertegenwoordigers uit de alcoholbranche en enkele mediadeskundigen. Er zit geen enkele deskundige op het terrein van alcoholvoorlichting in de commissie.

STAP pleit voor het aan banden leggen van de uitzendtijden van alcoholreclame. Directeur Van Dalen: 'Consumenten zijn gebaat bij eerlijke, genuanceerde informatie over alcoholhoudende drank. Door geen grenzen te stellen aan de 'positieve' promotie van alcohol wordt consumenten de kans ontnomen een eerlijk beeld te krijgen van wat alcohol is en doet. Nederland is een van de weinige landen in Europa die geen enkele wettelijke beperking oplegt aan alcoholreclame via radio en tv'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in