Overslaan en naar de inhoud gaan

Spotify gebruikt luisterdata voor grootste reclamecampagne ooit

Titel van de campagne is 'Thanks 2016. It's been weird'
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Op dit moment zie je in 14 landen de grootste Spotify-campagne ooit. Het bedrijf gebruikt feiten en cijfers uit de eigen databank voor lokale out-of-home-reclames. Dat betekent dat de billboards en abri’s er in ieder land anders uit zien, op basis van het gedrag van Spotify-luisteraars.

related partner content for mobile comes here

Brexit

Op de posters zie je allerlei grappige of bijzondere feitjes op basis van Spotify-data. Zo meldt een poster in het Verenigd Koninkrijk: &;Lieve 3749 mensen die It’s The End of The World As We Know It’hebben geluisterd op de dag na het Brexit-referendum. Houd vol.’

 

 

In Amerika zie je deze poster: 

Sommige posters zijn hyperlokaal. In New York hangt een billboard met de tekst: ‘Lieve persoon uit het Theater District die 5376 keer naar de Hamilton-sountrack heeft geluisterd. Kun je ons tickets bezorgen?’

De actie loopt in de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Argentinië, Oostenrijk, Brazilië, Canada, Denemarken, Indonesië, Mexico, Nieuw-Zeeland, de Filipijnen en Zweden. Het creatieve team van Spotify maakte de campagne zelf.

Spotify CMO Seth Farbman zegt tegen : &;Met deze campagne willen we reflecteren op cultuur via luistergedrag. We laten zien dat big data creativiteit niet belemmert, maar juist een bron van inspiratie kan zijn. Het geeft inzicht in de emoties van gebruikers.&;

Komende weken verschijnen ook online advertenties op basis van de Spotify-data. Gebruikers ontvangen bijvoorbeeld een mail over hun eigen Spotify-gebruik in 2016.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in