Relaties bedanken in barre tijden
Met name grote bedrijven verschuiven hun budgetten, en bezuinigen op relatiegeschenken. Sommige multinationals, waaronder zelfs Google en Yahoo!, lieten al vallen dat relaties dit jaar geen geschenken hoeven te verwachten. Trendonderzoeken laten al sinds 2007 een daling zien in de relatiegeschenkenbranche, zowel in #cat=0&q=relatiegeschenk&geo=&gprop=&cmpt=q&hl=nl" title="vraag">vraag als gemiddelde orderwaarde. Bij vergelijkbare producten, zoals kerstpakketten, blijft de trend met name beperkt tot een daling in orderwaarde. Veel bedrijven willen desondanks hun (belangrijkste) relaties blijven bedanken voor de business van het afgelopen jaar. Verassend genoeg zie je hierbij niet zozeer dat de relatiegeschenken kleiner of goedkoper worden, maar vooral dat de creativiteit toeneemt.
Gratis advertentieruimte op websites of magazines uit eigen beheer, fiscaal voordelige donaties aan goede doelen, of zelfs zelfgemaakte relatiegeschenken worden steeds vaker aan relaties cadeau gedaan. Uit de laatste categorie heb ik er nog eentje op mijn bureau staan. Daarnaast doen ook producten van eigen leveranciers of klanten, waarop dus een goede korting bedongen kan worden, het goed. Tenslotte wordt momenteel ook naar het nut van de geschenken gekeken. Waar in het verleden relatiegeschenken soms werden gegeven 'om het geven', vinden de laatste tijd bruikbare en praktische relatiegeschenken steeds gretiger aftrek. Helemaal gezien de verwachting van relaties dat zij regelmatig een relatiegeschenk ontvangen (zie eerder gelinkte onderzoek), is dit wellicht de meest verstandige oplossing.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid