Pim van der Feltz van Google: ‘We staan pas aan het begin van de internethandel’


Het internetgebruik is hoog, maar hoe is het met de Nederlandse e-commerce gesteld?
‘Ik ben eigenlijk positief verbaasd over de grootte van internethandel in Nederland, er is echter nog veel groei mogelijk. Uit de cijfers blijkt dat we eigenlijk nog maar aan het begin staan. Gemiddeld doet negen procent van de bedrijven aan e-commerce (bron: Forrester), 44 procent van de consumenten zoekt aankopen op internet. De reiswereld loopt voorop: 76 procent van de consumenten oriënteert zich online, 57 procent koopt online. Lage cijfers als je het vergelijkt met de VS en Groot-Brittannië: daar speelt e-commerce een veel grotere rol.’
Zijn advies aan marketeers:
‘De Nederlander is gemiddeld 10 uur per week online. Maar praktisch gezien nemen de uren dat hij tv kijkt, niet af. Wat betekent dit voor marketeers? Wat is de juiste mix in de communicatiestrategie? Wat doe je bijvoorbeeld met Hyves en YouTube? Je kunt de communicatiestrategie niet los zien van businessstrategie. Het is niet alleen de website, het is een heel andere manier van kijken naar je business. Consumenten zijn sowieso veel verder dan bedrijven bij kunnen houden. Innovatie wordt naar mijn mening dan ook door gebruikers gecreëerd, niet door bedrijven.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS‘Bedrijven moeten platforms bieden waarop mensen deze innovaties kunnen doen. Vervolgens is het de vraag hoe snel je kunt adapteren. Het is niet meer 'big versus small', maar 'fast versus slow'.
Wat zie je als je met een marketingoog naar internet kijkt?
‘Als marketeer zie ik dat internet over verandering gaat, over vernieuwing. Marketeers worstelen nog met de vraag hoe het merk op internet aanwezig moet zijn. Wat is de rol van het merk? Ik denk dat internet één-op-één marketing op grote schaal mogelijk maakt. Daarbij vervagen de grenzen en fragmenteert de manier van zaken doen. Maar er is wel de behoefte om te weten wie de afzender is. Moet je dan specifieke merken voeren, of grote merken als paraplu gebruiken? Het is een vraag voor grote en kleine bedrijven. Op internet telt communicatie meer dan advertising. Internet is zo transparant. Daarin proberen we te adviseren.’
Het gehele interview met Van der Feltz is te lezen in het decembernummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid