'Nieuw Voedselkeuzelogo onduidelijk'


Minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport kreeg het nieuwe logo afgelopen dinsdag aangeboden van de Stichting Ik Kies Bewust en Albert Heijn. Het logo is er in twee kleuren: groen voor de gezondere keuze binnen een groep van basisproducten. Dit zijn producten die veel nuttige voedingsstoffen leveren, zoals brood, melk, groente en fruit. Het blauwe logo helpt bij het maken van een bewuste keuze bij producten die niet tot de basisvoeding behoren, zoals soepen, sauzen, snacks en tussendoortjes.
De Consumentenbond en Hartstichting vinden het goed dat er gewerkt is aan één gezamenlijk logo en één set criteria, 'maar de goede kanten van het Klavertje van AH hebben plaatsgemaakt voor nieuwe, onduidelijke richtlijnen'. De organisaties betreuren het ook dat er geen onderzoek is gedaan of consumenten het nieuwe logo begrijpen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe Consumentenbond en Hartstichting vonden juist dat Albert Heijn met het Klavertje-logo consumenten duidelijk informeerde over een gezonde keuze in voeding door het kleurgebruik. Nu laat AH de adviezen los en krijgen consumenten keuze uit een groen of blauw logo. 'Zo worden tussendoortjes en snacks voortaan aangeprezen met een blauw "bewuste" keuze logo in plaats van een duidelijk oranje logo dat laat zien dat een product minder gezond is dan "groen"', zeggen beide organisaties.
Wel vinden Consumentenbond en Hartstichting het positief dat er nu wordt aangegeven dat iets een 'gezondere' of 'bewuste' keuze is binnen de productgroep en dat 'nepvezels' niet meer meetellen in het vezelcriterium. 'Maar bij het maken van het nieuwe logo zijn de voedingsrichtlijnen van het Voedingscentrum vooral aangepast aan de wensen van de fabrikanten en niet andersom zoals aanbevolen door de Gezondheidsraad.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid