Overslaan en naar de inhoud gaan

'Nieuw Voedselkeuzelogo onduidelijk'

Het nieuwe Voedselkeuzelogo is onduidelijk voor consumenten, vinden de Consumentenbond en Hartstichting.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport kreeg het nieuwe logo afgelopen dinsdag aangeboden van de en Albert Heijn. Het logo is er in twee kleuren: groen voor de gezondere keuze binnen een groep van basisproducten. Dit zijn producten die veel nuttige voedingsstoffen leveren, zoals brood, melk, groente en fruit. Het blauwe logo helpt bij het maken van een bewuste keuze bij producten die niet tot de basisvoeding behoren, zoals soepen, sauzen, snacks en tussendoortjes.

related partner content for mobile comes here

De Consumentenbond en Hartstichting vinden het goed dat er gewerkt is aan één gezamenlijk logo en één set criteria, 'maar de goede kanten van het Klavertje van AH hebben plaatsgemaakt voor nieuwe, onduidelijke richtlijnen'. De organisaties betreuren het ook dat er geen onderzoek is gedaan of consumenten het nieuwe logo begrijpen.

De Consumentenbond en Hartstichting vonden juist dat Albert Heijn met het Klavertje-logo consumenten duidelijk informeerde over een gezonde keuze in voeding door het kleurgebruik. Nu laat AH de adviezen los en krijgen consumenten keuze uit een groen of blauw logo. 'Zo worden tussendoortjes en snacks voortaan aangeprezen met een blauw "bewuste" keuze logo in plaats van een duidelijk oranje logo dat laat zien dat een product minder gezond is dan "groen"', zeggen beide organisaties.

Wel vinden Consumentenbond en Hartstichting het positief dat er nu wordt aangegeven dat iets een 'gezondere' of 'bewuste' keuze is binnen de productgroep en dat 'nepvezels' niet meer meetellen in het vezelcriterium. 'Maar bij het maken van het nieuwe logo zijn de voedingsrichtlijnen van het Voedingscentrum vooral aangepast aan de wensen van de fabrikanten en niet andersom zoals aanbevolen door de Gezondheidsraad.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in