Overslaan en naar de inhoud gaan

Merken die verdwijnen (7): Hans Prummel over Kijkshop

Wat wordt overbodig, welk merk is rijp voor een overname en wie kan het simpelweg niet meer bijbenen?
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

auteurs Richard Otto en Robbert van Loon blikken ditmaal vooruit. Branchegenoten geven hun visie op merken waarvan zij verwachten dat deze verdwijnen.

related partner content for mobile comes here

In deze aflevering: naammaker Hans Prummel over Kijkshop.  

Glazen vitrines
Prummel: De eerste winkel van Kijkshop werd in 1973 geopend in ’s-Hertogenbosch. Tot 2002 was Kijkshop onderdeel van Maxeda (voorheen Vendex KBB). Inmiddels is de formule eigendom van een Zweeds investeringsbedrijf. In de oorspronkelijke formule stonden alle producten in glazen vitrines, voorzien van een beschrijving en een productnummer. Medewerkers stonden achter een balie. Met het productnummer konden de klanten het gewenste product bestellen bij de kassa, die vanuit het magazijn werden geleverd. Op deze manier werd op deze manier bespaard op personeel, waardoor de prijzen laag gehouden konden worden. 

De dagen van Kijkshop lijken inmiddels geteld. Na jaren van verliezen en eigenaar wisselingen werd deze week bekend dat 20 van de 87 filialen gaan sluiten. Er wordt nu pas gekozen voor een ‘online first’-aanpak.

Ooit klopte de formule
In de jaren voor internet klópte de formule. En de naam Kijkshop paste daar perfect bij. Tegenwoordig is het in de winkel niet meer alleen kijken, want niet alle producten staan nog achter glas. De vele succesvolle webshops (in feite allemaal ‘kijkshops’) van nu maakt het merk ook online achterhaald en overbodig. Ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat we helemaal zijn uitgekeken op Kijkshop.’

Hans Prummel is oprichter van De Naamafdeling en co-auteur van het boek Namespotting. 

Lees ook:





 

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in