Overslaan en naar de inhoud gaan

Melk het witte sprookje

Ik lust graag melk. Maar hoor steeds vaker om me heen dat het helemaal niet zo gezond is. Daarom werd ik getriggerd door een commercial van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ik lust graag melk. Maar hoor steeds vaker om me heen dat het helemaal niet zo gezond is. Daarom werd ik getriggerd door een van FrieslandCampina.

related partner content for mobile comes here

Een prachtige film waar je meteen een goed gevoel bij krijgt. En een film die, als je de afzender niet kent, zo gemaakt had kunnen zijn door het Nederlandse zuivelbureau. De film maakt namelijk reclame voor melk – en de boer en zijn koeien. Dat is best aardig van FrieslandCampina. Want terwijl Peer Mancini ongetwijfeld sommige mensen heeft doen besluiten nóóit meer melk te drinken, zo past deze commercial in het rijtje ‘Melk Moet’, ‘Joris Driepinter’, ‘Melk is goed voor elk’ en ‘Melk de witte motor.’ Daar heeft elke melkboer dus profijt van. Een opvallende keuze van FrieslandCampina.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Als gezegd, een mooie film, die de productie van melk vergelijkt met een sprookje - "magische wezens en wonderdrankjes". Wat echter opvallend eraan is, is dat het allemaal nogal paradoxaal aanvoelt. Hij geeft me het idee dat melk een imagoprobleem heeft - anders maak je immers geen imagocampagne voor melk. En daarom stelt hij me ook niet echt gerust. Ik wil gewoon horen dat melk goed voor me is. De meest expliciete aanprijzing uit de commercial is dat melk “één van de meest voedingsrijke producten uit de natuur is”. Wat zegt ‘voedingsrijk’ nou eigenlijk? Ik heb het geprobeerd op te zoeken, maar kon het niet vinden – zelfs niet in de Van Dale. Daarom ga ik er maar vanuit dat het betekent rijk aan voeding. Een nietszeggende term dus die gekozen lijkt door de juristen van FrieslandCampina. Het is een term die me doet afvragen of een Big Mac niet ook voedingsrijk is.

De commercial vraagt mij aan het eind de site melkisbijzonder.nl te bezoeken. Normaal zou ik dat niet zo snel doen naar aanleiding van een commercial, maar ik wil graag leren dat melk gezond is, dus vooruit. En jawel, op de site – na enig klikgeduld – wordt het expliciet bevestigd. Hè, gelukkig. Helaas wordt de geruststelling voor mijn bovengemiddelde melkconsumptie meteen weer weg genomen door een nogal prominente disclaimer. Ik parafraseer: “Ondanks het feit dat de informatie op de site is samengesteld met de grootst mogelijke zorg, is FrieslandCampina niet aansprakelijk voor het vertrouwen of acties ondernomen naar aanleiding van deze informatie”. Alsof ik een website voor sigaretten bezoek! Niet alleen wordt mijn vermoeden bevestigd dat deze campagne door juristen is gemaakt, ik geloof ook gelijk niet meer dat melk gezond is.

Misschien is melk dan toch een sprookje. Het klinkt inderdaad allemaal wel erg mooi om waar te zijn. Zouden die kritische geluiden over een melkoverschot en de boeren die gesteund moeten worden met minstens twee glazen melk per dag gewoon kloppen? Ik ga het steeds meer geloven. En dat is jammer, want dat is volgens mij niet wat de campagne me wil vertellen.

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in