Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer app downloads? Verbeter je app rating!

De redenen waarom je app slechte beoordelingen krijgt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Waarom zijn app ratings belangrijk? Het ontwikkelen van apps is al een behoorlijke onderneming, echter het ontvangen van klantwaardering is net zo’n uitdaging. Het beoogde effect is om potentiële gebruikers te beïnvloeden om de app te downloaden. App ontwikkelaars die hun app hebben verbeterd naar 4 of 5 sterren kunnen een significante toename zien in het aantal downloads.  Plus, een goede app rating doet hetaltijd goed binnen het directie- team.

related partner content for mobile comes here

Ondanks dat er al veel over geschreven is – blogs, boeken en mogelijk onderzoeken door gespecialiseerde bureaus – wilde ik zelf op onderzoek uitgaan en dit combineren met mijn eigen ervaringen. Ik liep immers zelf ook bij verschillende klanten tegen de slechte app ratings aan. Ze vroegen mij om een plan te bedenken hoe dit te verbeteren.

Om te achterhalen waarom gebruikers slechte en goede ratings geven heb ik 500 reviews in de app stores van Android en Apple onderzocht. Hierbij heb ik de ‘redenen’ van reviews verdeeld in twee groepen, namelijk de slechte reviews met 1 of 2 sterren en de geweldige reviews met 5 sterren. Ik heb me hierbij alleen gericht op gratis apps, niet-games, uit de algemene Top 50.

Mijn veronderstelling was dat gebruikers voornamelijk negatief zouden reageren wanneer een app er niet mooi uitziet of wanneer de app relevantie mist. In de bureauwereld is het ontwerpconcept van de app waar het meest over wordt gesproken en waarvan je verwacht dat ook de gebruikers hier de meeste waarde aan hechten. Het is echter opvallend dat een slecht design niet zozeer leidt tot zeer slechte ratings. De resultaten laten echter zien dat app crashes, foutmeldingen en het volledig vastlopen van app de nummer één reden is voor slechte ratings. Het opvallende hieraan vind ik dat dit juist vooraf te testen is en dus te voorkomen.

Op de tweede plaats komt de frustratie van het ontbreken van bepaalde content. Gebruikers klagen hier over het ontbreken van content en functionaliteiten die wel beschikbaar zijn op bijvoorbeeld de website. De derde meest populaire reden is een slechte technische uitvoering. Hierbij komen vooral klachten voor zoals “zeer slechte update”, “vorige versie was goed genoeg” en “de ontwikkelaar heeft er niets van begrepen”.

Op basis van deze resultaten wil ik graag meegeven dat het ontwikkelen van een app een totaal nieuwe wereld is. Een succesvolle app is een combinatie van de technologische mogelijkheden van het device en je ontwikkelteam en de gewenste gebruikerservaring die de gebruikers verwachten. Als deze twee niet samenwerken en een goede afstemming met elkaar hebben, wordt het lastig om goede app ratings te krijgen. Een gebruiker heeft geen boodschap aan een slechte database-verbinding of de uitdagingen van de vele verschillende Android schermresoluties. Sterker nog, een gebruiker met een oude iPhone geeft net zo makkelijk een slechte app rating.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
july

Very Nice Article keep sharing this post kindly check

thor

Very Nice Article keep sharing this post kindly check
Crunchyroll

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in