Overslaan en naar de inhoud gaan

QR-code & AR: game changers voor noodlijdende winkelgebieden

Leegstand in winkelgebieden is soms zo ernstig dat die plekken worden gemeden. Het kan en moet anders!
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Lege winkels bieden een trieste aanblik en verstoren de shopbeleving enorm, wat weer ten koste gaat van het geheel. De oorzaken voor de leegstand zijn genoegzaam bekend, maar van (tijdelijke) oplossingen zie je nog maar bitter weinig.

related partner content for mobile comes here

QR-codes en Augmented Reality in combinatie met design en 3D-fotografie kunnen de prettige beleving in stads-of winkelcentra eenvoudig terugbrengen door lege panden, in ieder geval visueel, op te knappen.

Sinds Tesco zijn eerste virtual store opende is het begrip virtual store alom bekend. Desondanks wordt de regeneratie van winkelgebieden met behulp van een dergelijk concept nog nauwelijks toegepast.

Het (tijdelijk) maskeren van leegstaande winkelpanden kan een oplossing zijn met grote voordelen voor alle, zowel private- als publieke marktpartijen. Het belangrijkste: De straat of het winkelgebied blijft, of wordt weer, aantrekkelijk voor de consument en daarmee aantrekkelijk voor definitieve vestiging door ondernemers of nieuwe investeringen door vastgoedeigenaren. Iedereen blij.

QR codes en/of Augmented Reality kunnen aan virtual stores een extra dimensie toevoegen door er echte, zei het virtuele, shopfunctionaliteit aan te verbinden. Dit schept onder meer mogelijkheden voor pure playing webwinkels om een digitale plek in een winkelgebied te openen en voor makelaars/vastgoedeigenaren om beschikbare ruimte sneller (tijdelijk) te verhuren.

Concurrentie

De steeds verdergaande digitalisering en mobilisering van onze maatschappij wordt vaak als een van de belangrijkste oorzaken van het veranderende consumentengedrag genoemd. Het lijkt daarom paradoxaal om webshops toegang te bieden tot een traditioneel winkelgebied.

Toch is het een keuze uit meerdere mogelijkheden om een winkelgebied weer alure en aantrekkingskracht te geven. Andere vormen van herbestemmen van leegstaand winkelvastgoed zijn veel complexer, duren langer en de kosten ervan zijn meestal vele malen hoger. Het ombouwen van een leegstaand winkelpand tot virtual store kost natuurlijk ook geld maar zal sneller gerealiseerd en terugverdiend zijn. Waarom niet als collectieve winkelgemeenschap een of meerdere virtual (outlet) stores openen? Of een informatiepunt inrichten voor de makelaar, de VVV, de stad? Plaats genoeg!

QR codes, Augmented Reality in combinatie met virtual stores kunnen een ware game changer zijn als het om stadsherinrichting gaat. Wat denk jij?

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in