Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Massale publiekscampagnes gericht op gezond leven doorgaans weinig effectief’

Massale publiekscampagnes die erop gericht zijn mensen gezonder te maken hebben weinig effect, tenzij ze tegelijkertijd worden ondersteund…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor dit zijn diverse onderzoeken naar massamediacampagnes van de afgelopen drie decennia samengevoegd en gewogen. Uit de verzamelde informatie blijkt dat voorlichtingscampagnes die mensen tot een gezondere leefstijl moeten aanzetten veelal bescheiden effect hebben. Zo hebben anti-alcoholcampagnes niet tot minder drankgebruik geleid. Wel heeft voorlichting over roken het roken aanwijsbaar teruggedrongen. Het stimuleren om gezond te eten en meer te bewegen komt volgens de onderzoekers alleen goed over bij mensen die daar toch al mee bezig zijn.

related partner content for mobile comes here

In Nederland is het preventiebeleid al aangepast aan de nieuwe inzichten. Zo is op basis van het RIVM onderzoek ;de Volksgezondheid Toekomstverkenning (VTV)&;">'de Volksgezondheid Toekomstverkenning (VTV)', dat dit voorjaar uitkwam, het alcoholbeleid van de overheid aangepast. Er worden geen langlopende campagnes meer gevoerd; wel kortdurende interventies, zoals acties op campings waar veel drinkende pubers komen. (NRC)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in