‘Massale publiekscampagnes gericht op gezond leven doorgaans weinig effectief’


Voor dit brede onderzoek zijn diverse onderzoeken naar massamediacampagnes van de afgelopen drie decennia samengevoegd en gewogen. Uit de verzamelde informatie blijkt dat voorlichtingscampagnes die mensen tot een gezondere leefstijl moeten aanzetten veelal bescheiden effect hebben. Zo hebben anti-alcoholcampagnes niet tot minder drankgebruik geleid. Wel heeft voorlichting over roken het roken aanwijsbaar teruggedrongen. Het stimuleren om gezond te eten en meer te bewegen komt volgens de onderzoekers alleen goed over bij mensen die daar toch al mee bezig zijn.
In Nederland is het preventiebeleid al aangepast aan de nieuwe inzichten. Zo is op basis van het RIVM onderzoek #039;de Volksgezondheid Toekomstverkenning (VTV)'">'de Volksgezondheid Toekomstverkenning (VTV)', dat dit voorjaar uitkwam, het alcoholbeleid van de overheid aangepast. Er worden geen langlopende campagnes meer gevoerd; wel kortdurende interventies, zoals acties op campings waar veel drinkende pubers komen. (NRC)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid