Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitstel voor aanscherping gezondheidsclaims

De Europese Commissie heeft de aanscherping van de gezondheidsclaims uitgesteld. Ondernemingen kunnen de huidige gezondheidsclaims…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Europese Commissie heeft de aanscherping van de gezondheidsclaims . Ondernemingen kunnen de huidige gezondheidsclaims voorlopig blijven gebruiken.

related partner content for mobile comes here

Aanleiding voor het uitstel is de enorme hoeveelheid werk die gemoeid is met de beoordeling vande gezondheidsclaims. De Efsa, de hiervoor verantwoordelijke commissie, heeft in totaal 4600 aangevraagde claims voorgelegd gekrgen. Op dit moment zijn pas twee ‘batches’ met claims onderzocht op wetenschappelijke juistheid.

Aanvankelijk bestonden er plannen om de lijst van toegestane en afgewezen claims geleidelijk van kracht te laten worden door de lijst steeds verder aan te vullen. In dat geval zouden ondernemingen ongelijk behandeld worden, omdat de al afgewezen claims dan verboden zouden worden. De Europese Commissie heeft nu besloten dat de definitieve ‘artikel 13-claims’ allemaal tegelijk worden beoordeeld, dus pas nadat Efsa álle aanvragen heeft behandeld.

Reclame advocaat Ebba Hoogenraad verwacht dat het uitstel tot juni volgend jaar zal duren. Als de lijsten definitief zijn vastgesteld geldt een overgangstermijn van zes maanden. Tot die tijd blijft de huidige algemene regelgeving van kracht: het is verboden medische claims te maken bij gezondheidsproducten en de adverteerder moet zijn claim zelf kunnen bewijzen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in