INTERVIEW James Tjan (Marktplaats.nl): "De vlucht van mobiel betekent dat er nieuwe spelregels gelden."


In hoeverre merk jij dat vooral door mobiele toepassingen ICT en Marketing steeds dichter bij elkaar komt?
James Tjan: "De vlucht van mobiel betekent dat er nieuwe spelregels gelden, waarin ICT en marketing op meerdere vlakken in sync met elkaar moeten zijn. Voor gebruikers is mobiel een zeer persoonlijk device dat ze altijd en overal op zak hebben. De gebruikerservaring en verwachtingen rondom mobiele apps, mobiele websites en services zijn enorm hoog. En om het hart van het consument te veroveren op mobiel en in de circle of trust te blijven op mobiel betekent dat Marketing en ICT naadloos op elkaar moeten aansluiten. De mobiele user experience gaat echter veel verder dan alleen marketing en ICT. Het begint bij een goed concept of propositie dat aansluit op de mobiele behoeftes van een doelgroep en zich uitmondt in een feilloze excecutie op meerdere niveaus."
Hoe belangrijk is mobiel voor Marktplaats.nl geworden?
James Tjan: "Mobiel is ontzettend belangrijk voor Marktplaats. Het bekijken, plaatsen en beheren van advertenties op mobiel is voor ons een natuurlijke fit. In het afgelopen jaar is het mobiele aandeel van onze totale bezoekers gestegen van 7% tot bijna 25% procent. Daarbij tellen we het tablet aandeel nog niet eens mee, dat ook al hoger dan 10 procent van het totaal is. Wij verwachten dat deze groei doorzet de komende jaren. De toenemende groei en adoptie van mobiel en tablets zal voor Marktplaats grote impact hebben."
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Er zijn wel talloze marktplaatsen op het web te vinden, allemaal met een verwaarloosbaar marktaandeel. Hoe weet Marktplaats.nl de concurrentie ver achter zich te laten?
James Tjan: "Door het platform te zijn waar kopers en verkopers komen om te handelen op een makkelijke en effectieve manier. De breedte en diepte van het Marktplaats assortiment maakt onze positie sterk ten opzichte van de concurrentie. Verder blijven we continu investeren om onze gebruikers te verrassen en blij te maken met goede diensten en producten om te handelen."
Je bent samen met Jan Joost Kraal mobiel bij Marktplaats.nl mobiel aan het implementeren en uitrollen. Hoe vullen jullie elkaar aan?
James Tjan:"Jan-Joost Kraal was voor mijn komst naar Marktplaats in September ad interim product manager mobiel. Momenteel helpt hij ons met het vaststellen van onze mobiele strategie. Ik ben als product manager mobiel verantwoordelijk voor de executie van de mobiele strategie, mobiele roadmap en experience voor onze apps en mobiele website. Daarbij werk ik nauw samen met andere product managers binnen Marktplaats en de eBay groep en business units om de mobiele handelservaring naar het hoogste niveau te brengen."
Dat je als merk ook kan adverteren op desktop website marktplaats.nl is bekend. Wat zijn de advertentie mogelijkheden voor merken op mobiel?
James Tjan:"Op onze mobiele website bieden wij voor merken mogelijkheden voor mobiele display advertising. Onze mobiele bezoekers hebben vaak een duidelijke koopintentie, en dat maakt het voor merken interessant om een campagne te lanceren op relevante plekken. Voor onze apps concentreren we ons momenteel eerst op het compleet krijgen van de basisfunctionaliteit van Marktplaats om het koop- en verkoopproces te ondersteunen en optimaliseren."
Marktplaats.nl biedt PayPal en iDeal in de mobiele apps aan. Hoe hard groeit het aandeel mobiele betalingen?
James Tjan:"De mobiele betalingen komen in de volgende release beschikbaar. De betalingen die nu via iDeal en Paypal mogelijk zijn hebben betrekking op de 'Marktplaats Aanbiedingen'- sectie."
Marktplaats.nl heeft reeds een Android en iOS uitgebracht. Er is nu een oude speler weer terug op de smarphone markt: Microsoft met Windows phone.
Zie je kansen voor Windows Phone en is Marktplaats daar reeds een app voor aan het bouwen?
James Tjan: "Wij volgen de ontwikkelingen voor Windows Phone en Windows 8 op de voet. Microsoft heeft een goede kans om naast Android en iOS een serieuze speler te worden. Zeker met de introductie van Windows 8 op Desktop/Tablets zou Windows Phone ook een vlucht kunnen nemen. We hebben echter nog geen besluit genomen om een Windows Phone app te ontwikkelen."
Marktplaats valt tegenwoordig onder eBay. Hoeveel merk je van de Amerikaanse manier van zaken bij het Nederlandse Marktplaats?
James Tjan: "De eBay cultuur en waardes gelden ook voor alle Marktplaats medewerkers. Veel waardes waren al van origine bij Marktplaats aanwezig, open cultuur, respect, hard werken met het klantbelang voorop. Verder is er binnen Ebay en Ebay classifieds een enorme focus op het mobiele kanaal en wordt er veel kennis gedeeld om oplossingen schaalbaar en herbruikbaar te maken voor de verschillende onderdelen. In deze contacten krijg je ook meer het eBay groepsgevoel."
Door jouw werk bij de NOS heb je veel ervaring opgedaan op gebied van connected TV. Uit cijfers blijkt dat het gebruik van de Connected TV nog zwaar achterblijft.
Denk je dat de consument dit nog gaat omarmen en zie je een plaats voor Marktplaats.nl op de Connected TV?
James Tjan: "Het kan 2 kanten uitgaan. De potentie van Connected TV heb ik gezien in mijn tijd bij de NOS toen we de NOS Sport app voor de verschillende merken connected tv’s hebben gelanceerd. Daarin hebben we live streaming content van 13 olympische live kanalen aangeboden met sportvideo’s en wedstrijdstatistieken. Dat is natuurlijk een geweldig concept, waarvan het success afhankelijk is en voorlopig blijft van een aantal zaken:
- User experience: hoe makkelijk kun je in de internet omgeving komen op je tv en hoe makkelijk kun je daar content en apps bedienen
- Device performance en connectiviteit: tv’s, zeker de iets oudere modellen hebben hardwardebeperkingen en de internetconnectiviteit, zeker draadloos, is zeer bepalend voor de performance
- Standaarden en crossplatform integratie: Crossplatform standaarden en integratie met bestaande apps/sites en backends is nog volop in beweging voor de verschillende toestellen en betekent nog wel een aardige inspanning en kosten om op meerdere devices aanwezig te zijn als merk.
- Hoe ga je geld verdienen met connected tv? De advertentie- en revenuemodellen staan nog in de kinderschoenen, waardoor het maken van een connected tv business case best lastig is.
De potentie van connected tv zie ik wel, maar er is nog een lange weg te gaan. Onze marktplaats content leent zich prima voor Connected TV door concepten als inspirational en social shopping in je huiskamer, maar net zoals bij Windows, volgen we de ontwikkelingen momenteel maar zetten nog geen actieve stappen."
Welke nieuwe features kunnen we komende tijd op marktplaats.nl verwachten?
James Tjan: "De komende tijd blijft onze focus op het compleet krijgen van de Marktplaats handelservaring voor kopers en verkopers op mobiel. Denk hierbij aan plaatsen van advertenties in betaalde categorieen van marktplaats en het laten opvallen van advertenties zoals ook op de desktop kan. Daarnaast is het wijzigen van je advertenties via mobiel een veel gevraagde feature waar we snel tegemoet aan gaan komen. Ook zullen we stappen gaan zetten om de Marktplaats tablet experience te verbeteren. Voor de iPad gaan we een tablet app versie ontwikkelen. Daarnaast gaan we de app steeds verder verrijken met features die kopen en verkopen alsmaar makkelijker maakt via mobiel en goed luisteren naar gebruikers. Zijn zijn vaak de beste bron voor verbetering voor mobiel."
MobileMarketing.nl 2013
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid