Overslaan en naar de inhoud gaan

Imperial Tobacco schort marketing gericht op jonge trendsetters op

Tabaksfabrikant Imperial Tobacco, die jonge en creatieve mensen inzet om de verkoop van sigaretten onder jongeren te vergroten, stopt daar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt het AD. De marketingactiviteit wordt volgens een woordvoerder van het bedrijf opgeschort. De Voedsel en Warenautoriteit besloot de marketingpraktijken van het beursgenoteerde Britse bedrijf te onderzoeken na publicatie erover in NRC Handelsblad, afgelopen zaterdag. De tabaksfabrikant sloot contracten met zestig vernieuwende modeontwerpers, muzikanten en grafisch vormgevers vanaf 21 jaar in de vier grote steden. In ruil voor hun marketingideeën kregen de contractanten maandelijks twee sloffen sigaretten van het merk Gauloises. In het contract moesten ze tekenen voor geheimhouding van de overeenkomst.

related partner content for mobile comes here

Op 14 juli van dit jaar kwamen de tientallen contractanten bijeen om onder leiding van managers van Imperial Tobacco na te denken over hoe shag aantrekkelijker kon worden gemaakt voor jongeren. Contractanten zeiden dat het doel van de fabrikant is dat als zij, voorlopers in hun subcultuur, een bepaald merk roken, andere jongeren hun gedrag zullen volgen. Het bedrijf ontkent dit.
Het bedrijf liet weten dat het ‘onze interpretatie is dat we ons aan de wet houden’. Maar hoogleraren betwistten dat. In de Tabakswet staat dat een bedrijf geen sigaretten mag weggeven en er ook geen reclame voor mag maken. Directeur Lies van Gennip van rookinformatiecentrum Stivoro zei ‘oprecht geschokt’ te zijn door de praktijken van de fabrikant.

Imperial Tobacco zegt het belangrijk te vinden om met partijen als Stivoro en de Voedsel en Warenautoriteit in gesprek te gaan alvorens een besluit te nemen over het al dan niet voortzetten van de marketingactiviteiten. (AD)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in