Overslaan en naar de inhoud gaan

Recht je rug

Uitgeverij Audax geeft in Adformatie 45 aan dat de ‘grens in het prijsgevecht bereikt’ is. Volgens sales director Evert Bosveld kan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘We zijn alleen nog maar bezig met budgetonderhandelingen’, zegt Bosveld. Audax wil zich in de toekomst meer richten op adverteerders en praten over samenwerkingen, effectiviteit en re-sultaat.
Beste Evert, ik begrijp het niet helemaal. Je bepaalt toch je eigen prijs voor jullie Audax-bladen? Net zoals je je eigen kwaliteit bepaalt? Je laat je toch niet overreden door mediabu-raus of adverteerders hoe jij je winkel moet runnen? Je kan toch ook nee zeggen als een prijs-deal je niet aanstaat?

related partner content for mobile comes here

Sterker nog, je moet nee zeggen! Dat is (ook) je vak, zeker als sales director. Je moet sales ge-nereren voor de juiste prijs voor je bladen. Jij bewaakt de boel. En natuurlijk is dat lastig. Het spel wordt nu bikkelhard gespeeld. Helemaal bij uitgevers die opereren in de marge of bij uitgevers met een rubberen rug. Ik zou dan ook adviseren: recht je rug en zeg nee. Uit kracht. Omdat niks moet en je je niet laat dwingen. Het is een doodlopend pad.
Jullie zijn vakmensen die mooie en sterke titels op de markt zetten. Titels die daarom goed gelezen worden en waar adverteerders zich graag mee willen identificeren. Audax en andere ex-ploitanten zouden dus ook de mediabureaus die met belachelijke prijsvoorstellen komen direct de deur moeten wijzen. Allemaal. Terug in je hok en ga een vak leren!

Maar goed, nu even van de andere kant belicht. Als we vanuit effect gaan meten (verkoop) is een paginaatje in een tijdschrift veelal veel te duur om een hypotheekbank aan de man te brengen, of de nieuwe Toyota Corolla. Kortom, daar moet een antwoord op komen. Of de ta-riefkaart wordt uitgedund (wat we nu zien) of er komt een nieuwe vorm. De kosten per millimeter zijn niet te hoog, maar de kosten per effect wel!

Het laatste wat ik hoorde is dat er campagnes geveild worden. Zoiets als: ‘ik heb hier 200.000 euro, wie biedt mij de laagste cpm/grp/millimeterprijs? Ik word er stil van. Je koopt toch ook geen pak soep, kleding of huis op basis van de laagste prijs per centiliter, meter stof of kubieke meter? Er is toch ook nog zoiets als lekkere soep, een mooi gesneden pak en een huis in een prachtige buurt. Het zijn de randvoorwaarden die de prijs bepalen. En beste Evert, die rand-voorwaarden bepaal jij. Prijs is daar maar een onderdeel van, juist nu.

Het goede nieuws is dat je wil praten over nieuwe afrekenmodellen. Als we de media gaan be-schouwen als investeringen, zijn we op de goede weg. Ik zou het ‘prijzenswaardig’ vinden als Audax hierin een voortrekkersrol kan vervullen. Door een nieuwe tariefkaart te lanceren. Als basis, als praatstuk. Mij heb je!

Ik hoor je al klagen over ‘prijsdenken’. Maar die discussie is te winnen. Geen enkele adver-teerder zit namelijk te wachten op sec korting. Ze adverteren voor het resultaat. Lever dat re-sultaat en we willen je daarbij heel graag helpen. Adverteren is geen hobby. Adverteerders willen dat hun producten verkocht worden, hun naamsbekendheid groter wordt. Help hen daarbij en deel mee, is het credo.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in