Overslaan en naar de inhoud gaan

Actualiteitsprogramma’s PO verliezen jonge kijkers

Kijkers naar actualiteitenrubrieken van de publieke omroepen zijn aan het vergrijzen, zo blijkt uit onderzoek van mediabureau M2Media.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het bureau noemt Netwerk als voorbeeld. NRCV hoopte met nieuwe presentatrice Ghislaine Plag jongere kijkers aan Netwerk te binden, maar dat is niet gelukt. Het programma doet het voor de doelgroep 20-34 jaar iedere maand in 2009 slechter dan in 2008, uitgezonderd mei en augustus.

related partner content for mobile comes here

Er is een gemiddelde daling van 9 procent te zien bij deze doelgroep. Bij de doelgroep 65-plus scoort het programma iedere maand beter dan dezelfde maand in het voorgaande jaar.

In absolute cijfers heeft Netwerk meer kijkers dan voorheen, maar er is volgens het mediabureau geen sprake van verjonging.

Ook bij andere actualiteitsprogramma’s als EenVandaag en NOVA is er sprake van een forse toenemende vergrijzing en een verlies aan jongere kijkers. M2M zegt: ‘Deze huidige programma’s zouden goed aansluiten bij de Omroep Max-kijker.’

Deze ontwikkeling kan een gevaar zijn voor de programma’s, zeker omdat nieuwe omroepen Wakker Nederland en Powned hebben aangegeven actualiteitsprogramma’s belangrijk te vinden en zij zullen zich meer op de jongere kijker richten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in