Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoogervorst richt pijlen op alcoholreclame

Minister Hoogervorst van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) geeft de alcoholbranche nog tot eind 2004 om alcoholreclames gericht op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit zijn antwoorden op kamervragen van de PvdA Tweede Kamerlid Timmer. ’De alchoholmarketing is nog te veel gericht op jongeren,’ aldus de minister. Hij trekt die conclusie naar aanleiding van een analyse die de Stichting Alcohol Preventie (STAP) in opdracht van het ministerie uitvoerde. Daarin staat dat de zelfregulering van alcoholmarketing door de branche niet werkt. Het doel - de kwetsbare jongeren beschermen tegen reclame - wordt immers niet bereikt. Te veel jongeren nemen wel alcoholreclames tot zich. Bovendien wordt de reclamecode regelmatig overtreden, omdat uitspraken van de Reclame Code Commissie geen enkele sancties inhouden.

related partner content for mobile comes here

Siebe Weide, directeur van de Vereniging van Nederlandse Poppodia (VNP), spreekt van een langzaam tot in het absurde doorgetrokken betutteling. Hij denkt dat het mogelijk wegvallen van dranksponsors vooral voor gratis evenementen als het Bevrijdingsfestival en Metropolis verstrekkende gevolgen zal hebben: ‘Die moeten het hebben van een deal met de bierleverancier. Als dat wegvalt, krijgen ze het heel zwaar.’ Volgens de huidige regels mag een festival alcoholreclames toelaten wanneer 75% van het publiek 18 jaar of ouder is. Bij verdere aanscherping van die regels of een verbod op alcoholreclames bij evenementen waar mogelijk jongeren aanwezig zijn, komen deze evenementen zeker in de gevarenzone.

’Het is het toppunt van de betutteling,’ reageert Hanneke Heeres, woordvoerster van de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA). De stichting is verantwoordelijk voor het opstellen van de regels voor zelfregulering. ‘Ik weet niet goed wat we nog meer moeten doen. We adverteren niet in media die op jongeren gericht zijn. Om te bepalen wie tot die media behoren, laten we elk jaar een onderzoek doen door Intomart.’ Heeres voorspelt een deurbeleid bij festivals, wellicht een leeftijdsgrens, zoals dat nu bij discotheken gebeurt. Het STIVA moet voor vijftien maart met een voorstel tot betere zelfregulering komen.

Jan Willem Luyken, persvoorlichter bij Mojo, de grootste festival- en concertorganisator van Nederland, reageert terughoudend op het nieuws: ‘Eerst zien, dan geloven. Maar mocht het echt zover komen, dan is dat zeker niet goed. Het zal de prijzen van kaarten mogelijk nog verder opdrijven. Al geloof ik wel dat we creatief genoeg kunnen zijn om andere sponsors aan te boren.’ Overigens ligt het aantal bezoekers onder de achttien bij een festival als Lowlands volgens Luyken onder de tien procent, ruim onder de marge van vijfentwintig.

Weide waarschuwde meer dan een jaar geleden al voor een verbod op alcoholsponsoring of reclame. Hij waagt zich nu serieus aan een nieuwe voorspelling: ‘Volgend jaar gaat de frisdrank en snoep in de ban. Daar wordt je namelijk dik van.’ Na een verbod op deze ‘dikmakers’ gokt hij op de spelletjesindustrie. ‘Maar ook die zullen over een paar jaar taboe zijn vanwege het aanzetten tot geweld. Wie weet wat er daarna komt, krijgt van mij een fles whisky.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in