Coca-Cola richt pijlen op Japanse markt
Het zijn sombere tijden voor Coca-Cola: de omzet steeg de afgelopen maanden slechts minimaal en de aandelen zijn momenteel zo’n 45 procent lager dan in de hoogtijdagen van het bedrijf in 1998. En dat terwijl aartsrivaal Pepsico zijn omzet met een forse tien procent omhoog zag gaan, mede dankzij Pepsi’s solide marktaandeel in snel groeiende segmenten als mineraalwater en sportdrankjes, een terrein waarop Coca-Cola veel minder sterk staat en nu bezig is aan een verwoede inhaalrace. Verder heeft Coke zijn pijlen vooral gericht op de Japanse markt, waar het merk erg populair is onder jongeren en de frisdrankgigant maar liefst twintig procent van zijn totale winst vandaan haalt. Of dat zo zal blijven is echter de vraag, want de Japanse bevolking vergrijst snel en analisten voorspellen dat de omzetgroei daardoor razendsnel zal inzakken. Diezelfde analisten voorzien overigens voor volgend jaar wel een spectaculaire winstgroei voor Coca-Cola. Maar die groei is helaas alleen maar te danken zijn aan de dramatisch slechte resultaten die dít jaar zijn behaald.
<#FONT SIZE=1>Bron: Fortune<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid