Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen economisch herstel, wel groei voor designbranche

De zware tijden voor de designbranche zijn achter de rug. Dat blijkt althans uit de resultaten van het brancheonderzoek dat de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoewel de cijfers over het jaar 2004 teleurstelden, laten de prognoses voor 2005 zien dat de branche over het dieptepunt heen is.

related partner content for mobile comes here

Economisch herstel bleef ook in 2004 nog uit. De totale omzet van de branche daalde met 11 procent tot 670 miljoen euro. Toch steeg het aantal ontwerpbedrijven licht, toe te schrijven aan de toename van het aantal kleine bureaus en eenmanszaken met 10 procent. De grotere ontwerpbureaus (meer dan vijf medewerkers) zagen hun aantal met 20 procent afnemen. De werkgelegenheid in de branche daalde vrijwel overal. In totaal waren er bijna 1200 arbeidsplaatsen minder dan in 2002.

De grootste klappen vielen bij de verpakkingsontwerpers, vermoedelijk vanwege de prijsoorlog in de supermarktbranche. De verpakkingsontwerpbureaus compenseerden een deel van het omzetverlies door een groeiend aandeel opdrachten bij het Nederlandse midden- en kleinbedrijf. Ruimtelijk en industrieel ontwerpers keken voor nieuwe inkomstenbronnen over de Nederlandse grens.

De prognoses voor 2005, gebaseerd op de reeds bekende resultaten van dat jaar, geven volgens BNO een duidelijke kentering ten opzichte van 2004. De verwachtingen voor 2006 zijn nog rooskleuriger. Ziet bijna 40 procent van de ondervraagden 2005 positief tot zeer positief tegemoet, voor 2006 is dat al 50 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in