Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond start actie Suikerpraatjes

De Consumentenbond vindt dat fabrikanten van levensmiddelen verdoezelen hoeveel suiker ze in hun producten stoppen. Door op creatieve wijze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De belangenbehartiger van de consumenten wil met de bereiken dat fabrikanten eerlijker communiceren over suiker in hun spullen. ‘Toen wij etiketten eens goed gingen bestuderen, kwamen we 50 verschillende namen tegen die fabrikanten gebruiken in plaats van het woord suiker’, aldus directeur Bart Combée. Bovendien oordeelt de bond dat misleidende claims worden gebruikt, zoals ‘een verantwoord tussendoortje’, terwijl een derde van het product uit suiker bestaat.

related partner content for mobile comes here

 

Het komt ook voor dat een fabrikant ‘zonder toegevoegd suiker’ op de verpakking vermeldt, maar wel geconcentreerd appel- of druivensap in het product heeft gestopt. Dat is, zo zegt de bond, wettelijk niet toegestaan, omdat dit sap zo veel suiker bevat dat het gelijkstaat aan gewone suiker.

De Consumentenbond dringt er bij de fabrikanten op aan dit soort claims te verwijderen. Zo niet, dan is het aan de Voedsel- en Warenautoriteit in te grijpen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in