Overslaan en naar de inhoud gaan

‘HP/De Tijd zou zomaar break-even kunnen draaien dit jaar’

INTERVIEW Het salesteam van Weekbladpers Media gaat de advertentieverkoop van HP/De Tijd verzorgen. Uitgever Hans van Brussel is…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Weekbladpers Media gaat per 27 januari de sales doen van HP/De Tijd. Weekbladpers ziet synergie tussen HP/De Tijd (Audax) en Vrij Nederland (Weekbladpers Media). &;De redactionele onderwerpen van beide opiniebladen sluiten goed op elkaar aan’, zegt Hylke van der Meer, directeur van Weekbladpers. ‘Wij zien mogelijkheden om in het opiniecluster iets gezamenlijks te doen met VN en HP/De Tijd. Zij kopen dus advertentiesales bij ons in.’

related partner content for mobile comes here

Volgens Van der Meer past het opinieblad ook goed binnen de gehele portfolio van Weekbladpers Media &;met titels die een maatschappelijk bewust, cultureel en politiek geïnteresseerd publiek bedienen&;.

Kraamkamervennootschap

HP/De Tijd is min of meer nog Audax-titel. Maar feitelijk is het blad 2,5 jaar geleden ondergebracht in de vennootschap van Audax-oprichter Jacques de Leeuw. De verlieslijdende titel wordt privé gefinancierd in, zoals uitgever Hans van Brussel het noemt ‘de kraamkamervennootschap van De Leeuw met titels die gerevitaliseerd moeten worden’.
Van Brussel is blij dat Weekbladpers nu de sales wil gaan doen.  ‘De advertentieverkoop in print is dramatisch, dat weten we allemaal. En HP/De Tijd is daar nog ernstiger door geraakt. De titel was ook ondergebracht in NL MAG (de mislukte salessamenwerking tussen Audax en Hearst, MH), maar kreeg daar veel te weinig aandacht. Daarom ben ik gaan zoeken naar samenwerking op allerlei fronten, maar zeker ook sales.’

Concurrentie met VN is er niet, zegt Van Brussel. ‘Zeker vanwege de andere frequentie waarin beide bladen verschijnen. Ze kunnen elkaar dus juist aanvullen. En het WPG-salesteam kan HP/De Tijd de aandacht geven die het verdient.´

Advertentiemarkt bedroevend
De cirkel is volgens Van Brussel min of meer rond nu HP/De Tijd bij Weekbladpers is uitgekomen. De titel werd tot 1985 bij Weekbladpers uitgegeven, waarna Van Brussel het – toen ook verlieslijdende - opinieblad weghaalde en in twee jaar weer winstgevend maakte. In 1994 werd Audax de uitgever en vertrok Van Brussel. Maar in 2012 nam hij het blad op verzoek van Jacques de Leeuw weer onder zijn hoede. Ondertussen waren er reorganisaties bij de titel, werd het een maandblad en ging men fors inzetten op online.

Van Brussel is voorzichtig optimistisch over de toekomst van HP/De Tijd. Op de lezersmarkt is de titel redelijk stabiel. De laatste Hoi-cijfers geven aan dat in het derde kwartaal van 2013 de oplage van 33.972 naar 30.766 exemplaren daalde. ‘Ik ga ervan uit dat we die stabiliteit kunnen vasthouden. De advertentiemarkt is nog steeds heel slecht. De webomzet was vorig jaar bijna gelijk aan de printomzet. Die printomzet is dus bedroevend laag. HP/De Tijd is dus nog verliesgevend, maar  als de lezersmarkt goed blijft en er verder geen tegenvallers zijn, zouden we zomaar break-even kunnen draaien dit jaar.’

Van Brussel ziet veel in het nieuwe uitgeefmodel met een hele kleine organisatie, aangevuld met freelancers. ‘Dat is de toekomst voor print.’

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in