Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument valt voor ‘gezonde’ voeding

Huisartsen zien maar weinig toegevoegde waarde in producten met labels als ‘zonder suiker’, ‘zonder vet’ en light’.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gezondheidsclaims staan onder streng toezicht in Nederland. Maar een claim als ‘zonder suiker’ mag op elk product waar geen suiker in zit gevoerd worden, ongeacht of dit een gezond of minder gezond product is. Deze beoordeling wordt aan de consument overgelaten.
Bijna de helft van de Nederlanders koopt wel eens producten met een (gezondheids)claim. Het meest bekende product is Yakult, het meest gekochte product is Becel proactiv. Maar ook producten voorzien van de term ‘light’, zoals frisdranken, snacks en snoep zijn populair. Huisartsen zien meer in producten met toevoegingen als extra vezels, calcium of vitaminen.

related partner content for mobile comes here

Consumenten zijn van mening dat eten volgens de schijf van vijf het meest bijdraagt aan een gezond eetpatroon, gevolgd door het gebruik van boter en vetten met een cholesterolverlagende werking.
Minder/0 procent vet en minder/geen suiker zijn volgens de consument daarna het meest waardevol. Pas op de laatste plaats komen de ‘light’ producten, ook al blijkt dat niet uit het koopgedrag van de Nederlander. Deze producten worden namelijk door 16 procent van de Nederlanders gekocht, alleen Becel en Vifit scoren hoger (resp. 30 procent en 18 procent).

De huisartsen in het onderzoek van MarketResponse is gevraagd of zij producten met bepaalde claims aan hun patiënten aan- of afraden. 78 procent van de huisartsen adviseert hun patiënten om te eten volgens de schijf van vijf. Daarna worden producten met toevoegingen als extra vezels, calcium of vitamines het meeste aangeraden.

Het minst positief staan de huisartsen ten opzichte van maaltijdvervangende producten en claims als ‘zonder vet’ en ‘zonder suiker’. Hier stelt men zich neutraal op, en deze worden zelfs regelmatig afgeraden, aldus MarketResponse

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in