‘Jongeren nauwelijks bereikt met Boekenweek’


Dat blijkt uit een onderzoek van MarketResponse onder ruim 500 personen van 18 jaar en ouder naar de populariteit van de Boekenweek. Dit promotie evenement van de stichting voor Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek, CPNB, beleeft dit jaar zijn 71e editie. De Boekenweek is volgens het onderzoek vooral populair onder hoogopgeleiden en onder alleenstaanden. De keuze van titels die tijdens de Boekenweek worden aangeschaft, vindt vaak pas in de winkel plaats.
Krap eenderde van alle respondenten is bekend met de Boekenweek. Vooral binnen de jongste leeftijdsgroep (18-29 jaar) is de Boekenweek relatief onbekend. Bijna 1 op de 10 respondenten is stellig van plan om tijdens de Boekenweek een boek te kopen, 28 % twijfelt. In veruit de meeste gevallen vindt de daadwerkelijke keuze van een titel in de winkel plaats; slechts 20 % van degenen die (misschien) een boek gaan kopen tijdens de Boekenweek, weet een titel te noemen. Ruim één op de tien respondenten zou de Boekenweek missen als deze zou worden afgeschaft. Het merendeel staat volgens het onderzoek onverschillig tegenover de Boekenweek of is gematigd positief.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid