Burgerjaarverslag ‘bedroevend’ van kwaliteit
Juryvoorzitter H. Albeda noemde het algemene kwaliteitsniveau van de verslagen ‘bedroevend’. Uit telefonisch onderzoek onder 125 gemeenten door Voxx Communicatie-adviseurs blijkt dan ook dat tweederde van de gemeenten worstelt met het burgerjaarverslag, door gebrek aan visie en eenduidige richtlijnen.
De inhoudsbepaling blijkt het lastigst. Ook de visie van de burgemeester op het verslag blijkt vaak onvoldoende duidelijk. Daarnaast bestaat de vraag of het burgerjaarverslag wel het juiste communicatiemiddel is naar de burger, en welke samenhang er moet zijn met andere gemeentelijke communicatiemiddelen. Naast functie zoekt men naar de vorm; het verslag wordt uitgegeven als jaarverslag, huis-aan-huisblad, magazine, rapport, boekje, e-zine, krant, etc.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisVoxx analyseerde naast het telefonisch onderzoek de burgerjaarverslagen van zeven gemeenten en kwam tot de volgende conclusie: er bestaat geen eenduidigheid qua inhoud. Iedere gemeente interpreteert de plicht tot verantwoording aan raad en burger op geheel eigen wijze.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid