
In de oriëntatiefase zoekt men vaak eerst informatie via internet voordat contact wordt gezocht met het assurantiekantoor, de bank of verzekeringsmaatschappij. Het daadwerkelijk aanvragen van een offerte voor een levensverzekering gebeurt nog nauwelijks via internet.
Aan de respondenten is gevraagd welke stap zij als eerste hebben genomen bij de oriëntatie op een levensverzekering. Internet, zowel via zoekmachines (36 procent) als via sites van banken of verzekeringsmaatschappijen (22 procent), blijkt het belangrijkste startpunt te zijn bij de oriëntatie. Telefonisch of persoonlijk contact, met een financieel adviseur (37 procent), huisbank (28 procent) of verzekeringsmaatschappij (17 procent), zijn andere belangrijke kanalen.
Als we kijken naar het distributiekanaal dat wordt gebruikt bij de offerte-aanvraag, dan blijkt dat internet slechts een marginale rol speelt: slechts één procent heeft de offerte via internet aangevraagd. Twee op de vijf (38 procent) consumenten die zich oriënteren op het gebied van levensverzekeringen vragen offertes direct aan bij de verzekeringsmaatschappij. Drie op de tien (31 procent) vragen de offerte aan bij een assurantiekantoor en zeventien procent doet hetzelfde via een bank.
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROS(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWKanaal waar de offerte is aangevraagd. Basis: alle ondervraagden (n=1.042), bron: TNS NIPO, 2004.
Niet alleen de tevredenheid over offertes is gemeten; ook is onderzocht in hoeverre offertes daadwerkelijk zijn omgezet in afgesloten verzekeringen. Het blijkt dat van de aangevraagde offertes bij direct writers zestien procent is omgezet in een verzekering. Bij banken (29 procent) en intermediair maatschappijen (34 procent) ligt dit percentage beduidend hoger.
De (gunstige) prijs wordt het meest genoemd als reden om te kiezen voor een bepaalde offerte. Ook het feit dat meerdere verzekeringen onder één dak worden gebracht bij de betreffende aanbieder wordt vaak als reden genoemd.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee