Overslaan en naar de inhoud gaan

Internet speelt belangrijke rol bij oriëntatie levensverzekeringen

Internet neemt een belangrijke plaats in bij het oriëntatieproces van consumenten op levensverzekeringen. Dat blijkt uit een onderzoek van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de oriëntatiefase zoekt men vaak eerst informatie via internet voordat contact wordt gezocht met het assurantiekantoor, de bank of verzekeringsmaatschappij. Het daadwerkelijk aanvragen van een offerte voor een levensverzekering gebeurt nog nauwelijks via internet.
Aan de respondenten is gevraagd welke stap zij als eerste hebben genomen bij de oriëntatie op een levensverzekering. Internet, zowel via zoekmachines (36 procent) als via sites van banken of verzekeringsmaatschappijen (22 procent), blijkt het belangrijkste startpunt te zijn bij de oriëntatie. Telefonisch of persoonlijk contact, met een financieel adviseur (37 procent), huisbank (28 procent) of verzekeringsmaatschappij (17 procent), zijn andere belangrijke kanalen.
Als we kijken naar het distributiekanaal dat wordt gebruikt bij de offerte-aanvraag, dan blijkt dat internet slechts een marginale rol speelt: slechts één procent heeft de offerte via internet aangevraagd. Twee op de vijf (38 procent) consumenten die zich oriënteren op het gebied van levensverzekeringen vragen offertes direct aan bij de verzekeringsmaatschappij. Drie op de tien (31 procent) vragen de offerte aan bij een assurantiekantoor en zeventien procent doet hetzelfde via een bank.

Kanaal waar de offerte is aangevraagd. Basis: alle ondervraagden (n=1.042), bron: TNS NIPO, 2004.

Niet alleen de tevredenheid over offertes is gemeten; ook is onderzocht in hoeverre offertes daadwerkelijk zijn omgezet in afgesloten verzekeringen. Het blijkt dat van de aangevraagde offertes bij direct writers zestien procent is omgezet in een verzekering. Bij banken (29 procent) en intermediair maatschappijen (34 procent) ligt dit percentage beduidend hoger.
De (gunstige) prijs wordt het meest genoemd als reden om te kiezen voor een bepaalde offerte. Ook het feit dat meerdere verzekeringen onder één dak worden gebracht bij de betreffende aanbieder wordt vaak als reden genoemd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in