Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple schudt aan de boom

Met de entree van Apple's internetmuziekwinkel iTunes in Nederland is de strijd om de gunst van de muziekliefhebber een nieuwe fase…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Amerikaanse computerfabrikant begon vorige week de langverwachte uitbreiding van de Europese activiteiten van iTunes. De grootste verrassing was dat de onderneming niet meer kiest voor een aparte winkel per land, maar voor een Engelstalige EU-versie, die computergebruikers in Nederland, België, Italië, Spanje en nog een vijftal Europese landen bedient.

related partner content for mobile comes here

Daarmee moet de liefhebber van Nederlandse muziek zijn favoriete zangers voorlopig even ergens anders zoeken. De EU-versie bevat weinig Nederlandse artiesten. ITunes-topman Eddy Cue kon er tegen het ANP amper een aantal noemen. André Hazes en Acda & de Munnik kwamen met veel moeite uit zijn mond en voor het gemak schaarde de Amerikaan K3 ook tot de Nederlandse acts.

Bevreesd is Apple wel voor de reactie op het gebrek aan nationale artiesten. Cue had voor vragen daarover speciaal een lijstje klaarliggen met wat 'voorname' artiesten van elk land waarvoor de EU-versie van iTunes is bedoeld. Daar stond ook René Schuman bij, de Elvis-imitator van weleer die amper nog platen verkoopt.

Apple is rijkelijk laat met zijn Nederlandse entree. In de vier maanden die er tussen de Franse, Britse en Duitse introductie en de EU-versie zaten, nam het aantal concurrenten flink toe. De belangrijkste zijn Free Record Shop en Microsoft, maar ook het Britse OD2 (opgericht door Peter Gabriel) timmert flink aan de weg door zijn muziekcatalogus te openen voor steeds meer internetaanbieders die de muziek doorverkopen.
Toch hoeft de vrees voor de concurrentie niet zo groot te zijn. Apple heeft in anderhalf jaar tijd van iTunes een ijzersterke merknaam gemaakt. Daarmee kan het met groot gemak klanten trekken. In de Verenigde Staten, het muziekwalhalla, heeft de computerfabrikant meer dan de helft van de muziekverkoop via internet in handen. De iPod, waarop de nummers kunnen worden afgespeeld, is momenteel de hipste muziekspeler die er te koop is.

iTunes wordt bovendien geroemd om zijn gebruiksgemak. Nummers zijn in een mum van tijd gevonden en op te halen. Dat valt bijvoorbeeld bij Free Record Shop behoorlijk tegen, omdat de muziekketen nog schippert tussen de traditionele verkoop van cd's en die van digitale bestanden.
In het voordeel van Apple spreekt ook dat het inmiddels zo groot is dat exclusieve overeenkomsten met grote artiesten mogelijk zijn. De onderneming heeft bijvoorbeeld de rockband U2 aan zich verbonden. Dat komt binnenkort tot uiting in een speciale U2-iPod en in een digitale verzamelbox met alle nummers van de Ierse band, inclusief 25 nooit eerder uitgegeven tracks.

Apple denkt dat steeds meer artiesten de voordelen van de online-verspreiding zullen ontdekken. Ilse de Lange is bijvoorbeeld al eens bij Apple Nederland langs geweest om te praten over het beschikbaar stellen van haar muziek via iTunes. Zij was toen net aan de kant gezet door haar platenmaatschappij Warner Music. Volgens iTunes-topman Cue zijn de belangen daarbij navenant, omdat nationale artiesten met iTunes een veel groter bereik krijgen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in