Overslaan en naar de inhoud gaan

Betrek de millennials bij de corporate story – maar vergeet ook de directie niet, anders wordt het niks

I Love My Job! – deel 3
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Werken bij deze organisatie
Om hen te bereiken is het belangrijk ze te betrekken bij de corporate story en de kernwaarden; het waarom van werken bij deze organisatie. Maar hoe richt je het proces rond de corporate story en kernwaarden zo in dat het product ook echt wordt gebruikt?

Narratives
CEB Londen heeft recent onderzoek gedaan naar narratives in het bedrijfsleven. Tweederde van de onderzochte organisaties had een corporate story. Ondanks de investering in de story werd van die verhalen maar in 50 procent van de organisaties echt gebruik gemaakt.

Zonder de top
Er bleek een relatie te bestaan tussen de betrokkenheid van de directie bij het ontwikkelen van de narrative en het daadwerkelijke gebruik. Als de narrative zonder de top was ontwikkeld (bijvoorbeeld door de afdeling communicatie), dan was de kans klein dat deze echt werd gebruikt. Hoeveel anderen ook waren betrokken. Het blijkt dus essentieel te zijn om de directie aan tafel te hebben al bij het ontwikkelen van de corporate story.

Projectie
Om met de directie en andere betrokkenen tot een goede narrative te komen, heeft de communicatieadviseur wel een belangrijke rol. Deze moet ervoor zorgen dat er gedurende het proces geen projectie plaatsvindt (aannemen dat de ander hetzelfde zal denken als jij), dat ceo’s niet te snel de meningen van anderen afkeuren en dat steeds wordt gekeken of de ideeën wel aanhaken bij de medewerkers en de klanten.

Kernwaarden
Naast de narrative blijven de kernwaarden belangrijk om het waarom duidelijk te maken. De directie is de partij die de discussie rond de kernwaarden start, maar is niet de enige die bij het ontwikkelen van die waarden betrokken is.

Niet in beton gegoten
Diverse organisaties zijn erin geslaagd vele lagen in de organisatie te betrekken. De kernwaarden waren hierbij niet in beton gegoten, maar konden zich ontwikkelen. Groot voordeel hiervan is, dat medewerkers zien dat er echt wat met hun inbreng wordt gedaan.

Passend gedrag
Veel organisaties bieden vervolgens ook de ruimte aan medewerkers om voorbeelden van passend kernwaarde-gedrag te delen.

Dit blog is de derde uit een reeks van vier.

Klik voor I Love My Job! – deel 1: Zo bevorder je de employee engagement tot op het hoogste niveau

Klik voor I Love My Job! – deel 2: Dit is hoe interne communicatie helpt bij het vergroten van de betrokkenheid

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in