Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat Schiphol doet, is razend knap

Schiphol is iedere dag opnieuw in staat honderdduizenden, al dan niet gestreste, passagiers de goede kant op te laten lopen, met al hun…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Schiphol is iedere dag opnieuw in staat honderdduizenden, al dan niet gestreste, passagiers de goede kant op te laten lopen, met al hun rolkoffers en schoudertassen waarin toch weer dat ene verboden schaartje inzit of net dat ene beetje teveel aan mondspoelwater tegen pijnlijke tandhalzen, die bij de controle uit de tassen worden gevist.

related partner content for mobile comes here

Je humeur verliezen, oké, maar de weg kwijt raken doet niemand.

Wiskundige precisie

Dankzij een met wiskundige precisie ontworpen navigatiesysteem stapt bijna iedereen op tijd in het juiste vliegtuig. Verdwalen is bijna niet mogelijk. Op het moment dat je denkt: ik moet even op de borden kijken, zie je ze op precies de juiste plek. Het is alsof het systeem met de reiziger meedenkt. De samenhang tussen alle onderdelen is van een geniale eenvoud.

Hoe complex het navigatiesysteem ook is: het is complex én simpel. Neem de losse letters. Iedereen begrijpt de letter P, net als het cijfer 1, 2 et cetera.

De taal die wordt gebruikt is min of meer vanzelfsprekend Engels. We weten onderhand wat ‘gate’ betekent, net als ‘flight’, en ‘delay’, ook al spreek je geen woord over de grens. Woorden zijn voor velen beeldtaal, het zijn symbolen geworden.

Afgewogen mix

Maar het is niet alleen de geschreven taal. Om niet helemaal te verdwijnen in verbale verwijzingen en aanduidingen, is op enkele niveaus – bijvoorbeeld parkeergarages –  gekozen voor simpele en voor een ieder herkenbare afbeeldingen: koeien, schapen, molens enz.
Een afgewogen mix van woorden, beelden, kleuren, symbolen.

Perfecte samenwerking

Door de vanzelfsprekendheid van het navigatiesysteem vergeten we wel eens hoe razendknap het is ontworpen. Een perfecte samenwerking tussen alfa en bèta, fantasie en logica, en verdomd goed begrijpen waar het meestal om gaat: duidelijkheid en bruikbaarheid. Schiphol is een mooi voorbeeld van hoe woord en beeld elkaar in hoge mate kunnen versterken volgens het adagium ‘het totaal is meer dan de som der delen’. Sterke merken: er is over nagedacht.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in