
Google blokkeerde en verwijderde in 2024 meer dan 5,1 miljard reclames via Google Ads. Die advertenties zijn van 1,3 miljard online pagina’s gehaald, waarbij bijna 40 miljoen adverteerdersaccounts zijn opgeschort. Kunstmatige intelligentie (AI) helpt de techreus meer en meer om ongewenste reclames te herkennen en te verwijderen, stelt Alex Rodriguez. Hij is als general manager van het Ads Safety-team hoofdverantwoordelijk voor het handhavingsbeleid.
Google gebruikt al jaren AI om de stortvloed aan ongewenste advertenties te bestrijden, en merkt dat dat steeds effectiever gaat, stelt de topman. Grote taalmodellen (LLM’s) helpen Rodriguez’ team bij het sneller opsporen van meer scams, vertelt hij in een vraaggesprek met internationale media waaronder Adformatie. Zo speelde AI vorig jaar een rol bij 97 procent van de reclames waar Google actie op ondernam. Die AI komt bij Google zelf vandaan en wordt voortdurend geüpdatet en bijgesteld om oplichters en andere foute adverteerders zo snel mogelijk te blokkeren. Een kat-en-muis-spel, want AI evolueert in rap tempo door en naast Google werken ook bad actors met AI, beaamt Rodriguez. Zijn grootste uitdaging is dan ook om voorop te blijven lopen in dat ‘spelletje’.
Vacatures
(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeDe topman heeft natuurlijk de nodige cijfers die moeten onderstrepen dat dat lukt. Zo schortte Google vorig jaar dus bijna 40 miljoen adverteerdersaccounts op. Dat zijn er veel meer dan de 12,7 miljoen in 2023. Volgens Rodriguez is ‘een grote meerderheid’ van de bijna 40 miljoen adverteerdersaccounts bovendien opgeschort nog voordat zij een reclame live kon zetten. Hoeveel precies houdt hij voor zich.
Scams aanpakken
Online scams zijn Google – en andere techreuzen – een doorn in het oog. Oplichters doen zich bijvoorbeeld voor als iemand anders, en proberen slachtoffers zo bijvoorbeeld geld afhandig te maken. Google zegt dat 415 miljoen van de 5,1 miljard reclames die in 2024 geblokkeerd of verwijderd zijn, in de scam-categorie vielen. Ruim 5 miljoen accounts die dergelijke reclames indienden, zijn door Google opgeschort – op een totaal van als gezegd bijna 40 miljoen accounts.
Rodriguez zegt dat het toenemende gebruik van AI zijn Ads Safety-team helpt om meer mensen vrij te spelen voor echt complexe zaken. Bij het beoordelen van grote stromen verdachte reclames en accounts is er nog steeds a human in de loop, benadrukt de topman.
Loodgieters
Wellicht kan de combinatie van Google’s steeds slimmere AI en meer menselijke capaciteit op termijn goed nieuws betekenen voor loodgieters. Ruim een jaar geleden besloot Google namelijk om in Nederland geen advertenties van loodgieters meer toe te staan. Dat drastische besluit volgde nadat uit onderzoek bleek dat heel wat malafide loodgietersbedrijven Google-advertenties gebruikten om – soms wanhopige – klanten op te zadelen met hoge kosten voor eenvoudige kosten. Omdat eerdere maatregelen onvoldoende bleken om de oplichters aan te pakken, weert Google nu dus een hele beroepscategorie van zijn online advertentiesysteem.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee