Overslaan en naar de inhoud gaan

Google omarmt AI bij het handhaven van zijn advertentiebeleid in kat-en-muisspel met kwaadwillenden

Topman Alex Rodriguez geeft toelichting.
Google
© Shutterstock
Google
© Shutterstock

Google blokkeerde en verwijderde in 2024 meer dan 5,1 miljard reclames via Google Ads. Die advertenties zijn van 1,3 miljard online pagina’s gehaald, waarbij bijna 40 miljoen adverteerdersaccounts zijn opgeschort. Kunstmatige intelligentie (AI) helpt de techreus meer en meer om ongewenste reclames te herkennen en te verwijderen, stelt Alex Rodriguez. Hij is als general manager van het Ads Safety-team hoofdverantwoordelijk voor het handhavingsbeleid.

Google gebruikt al jaren AI om de stortvloed aan ongewenste advertenties te bestrijden, en merkt dat dat steeds effectiever gaat, stelt de topman. Grote taalmodellen (LLM’s) helpen Rodriguez’ team bij het sneller opsporen van meer scams, vertelt hij in een vraaggesprek met internationale media waaronder Adformatie. Zo speelde AI vorig jaar een rol bij 97 procent van de reclames waar Google actie op ondernam. Die AI komt bij Google zelf vandaan en wordt voortdurend geüpdatet en bijgesteld om oplichters en andere foute adverteerders zo snel mogelijk te blokkeren. Een kat-en-muis-spel, want AI evolueert in rap tempo door en naast Google werken ook bad actors met AI, beaamt Rodriguez. Zijn grootste uitdaging is dan ook om voorop te blijven lopen in dat ‘spelletje’.

De topman heeft natuurlijk de nodige cijfers die moeten onderstrepen dat dat lukt. Zo schortte Google vorig jaar dus bijna 40 miljoen adverteerdersaccounts op. Dat zijn er veel meer dan de 12,7 miljoen in 2023. Volgens Rodriguez is ‘een grote meerderheid’ van de bijna 40 miljoen adverteerdersaccounts bovendien opgeschort nog voordat zij een reclame live kon zetten. Hoeveel precies houdt hij voor zich.

Scams aanpakken

Online scams zijn Google – en andere techreuzen – een doorn in het oog. Oplichters doen zich bijvoorbeeld voor als iemand anders, en proberen slachtoffers zo bijvoorbeeld geld afhandig te maken. Google zegt dat 415 miljoen van de 5,1 miljard reclames die in 2024 geblokkeerd of verwijderd zijn, in de scam-categorie vielen. Ruim 5 miljoen accounts die dergelijke reclames indienden, zijn door Google opgeschort – op een totaal van als gezegd bijna 40 miljoen accounts.

Rodriguez zegt dat het toenemende gebruik van AI zijn Ads Safety-team helpt om meer mensen vrij te spelen voor echt complexe zaken. Bij het beoordelen van grote stromen verdachte reclames en accounts is er nog steeds a human in de loop, benadrukt de topman.

Loodgieters

Wellicht kan de combinatie van Google’s steeds slimmere AI en meer menselijke capaciteit op termijn goed nieuws betekenen voor loodgieters. Ruim een jaar geleden besloot Google namelijk om in Nederland geen advertenties van loodgieters meer toe te staan. Dat drastische besluit volgde nadat uit onderzoek bleek dat heel wat malafide loodgietersbedrijven Google-advertenties gebruikten om – soms wanhopige – klanten op te zadelen met hoge kosten voor eenvoudige kosten. Omdat eerdere maatregelen onvoldoende bleken om de oplichters aan te pakken, weert Google nu dus een hele beroepscategorie van zijn online advertentiesysteem.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in