Overslaan en naar de inhoud gaan

Zorgverzekeraars delen medische data met derden

Vraagtekens bij ongevraagd gebruik patiënteninformatie voor medische enquêtes.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit   blijkt dat medische onderzoeksbureau’s vertrouwelijke gegevens doorgespeeld krijgen van de zorgverzekeraar, zonder dat de consument daar iets over te zeggen heeft. Medische enquêtebureaus kunnen hiermee mensen gericht benaderen. Zo weten ze onder welke behandeling iemand staat en naar welk ziekenhuis hij of zij is geweest. Zo speelt OHRA/CZ medische gegevens door aan het enquêtebureau MediQuest.

related partner content for mobile comes here

Elk jaar worden honderdduizenden Nederlanders ongevraagd benaderd door medische enquêtebureaus.  Voor zorgverzekeraars leveren deze onderzoeken  waardevolle informatie op, die ze in kunnen zetten tijdens de onderhandelingen met zorgverleners. SP-kamerlid Ranske Leijten vindt dit echter te ver gaan en zegt dat er steeds meer zorgverzekeraars zijn die meer macht grijpen omdat ze nooit worden tegengehouden.

Het volledige Kassa-programma dat dit onderzoek bespreekt is hieronder terug te kijken.

 

\

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in