Overslaan en naar de inhoud gaan

Maatschappelijk verantwoord koffiedik kijken

MVO Nederland zet de belangrijkste trends voor 2015 op een rij. Niet op het gebied van kapsels of mode, maar voor MVO.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Net zoals trendwatchers op andere terreinen doen, hebben we een aantal experts gevraagd wat zij beschouwen als de spannendste en meest relevante ontwikkelingen. Daarnaast hebben we onderzoeksrapporten bestudeerd, congressen bezocht, websites bekeken en vakbladen gelezen.

related partner content for mobile comes here

Tijdens lunchbijeenkomsten hebben we collega’s van MVO Nederland uitgehoord over hun toekomstverwachtingen en op bezoek bij partners hebben we ze geïnterviewd over hun blik op 2015.

Zeven MVO-trends

Al die informatie, suggesties en ideeën leverden uiteraard niet meteen een pasklaar setje afgebakende MVO-trends voor het komende jaar op, maar gaven ons wel munitie voor het identificeren van een aantal opvallende ontwikkelingen.

Door nog eens opnieuw alles op een rijtje te zetten en te bespreken, ontstond geleidelijk aan een tiental top-trends op het gebied van MVO. Daarvan zijn er uiteindelijk drie afgevallen. We vonden ze toch niet vernieuwend genoeg, we konden ze onvoldoende onderbouwen, of we vermoedden dat we te maken hadden met de waan van de dag in plaats van met een stevige trend.

Zeven trends bleven er over. Zeven grote ontwikkelingen waarvan wij denken dat ze het debat over MVO de komende jaren gaan bepalen, trends waarvan we denken dat het verstandig zou zijn als bedrijven er kennis van nemen om er vervolgens adequaat op te kunnen reageren.

Bij iedere trend vonden we ook koplopers die het pad effenen en als eerste ervaring opdoen met de veranderende omstandigheden.

MVO Trendrapport 2015

Die zeven trends en de manier waarop koplopers erop reageren, hebben we beschreven in het MVO Trendrapport 2015. Dat presenteren we op 20 januari, tijdens het van MVO Nederland. Daarna komt het ook online beschikbaar.

Over een jaar kunnen we beoordelen of onze glazen bol helder genoeg was en of de trends die we nu denken te zien toch geen luchtspiegelingen waren.

De toekomst loopt altijd anders dan je van tevoren kunt voorspellen, maar voor de zekerheid laten we toch maar onze snor staan. Je kunt maar beter voorbereid zijn.

Beeld: Sebastiaan ter Burg, CC BY-SA 2.0

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in