Overslaan en naar de inhoud gaan

Zorginstellingen steeds meer online, maar zonder idee waarom

Slechts een kwart heeft een online strategie en doelstelling.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een benchmarkonderzoek van Redmax, dat 102 instellingen ondervroeg, voornamelijk uit de sectoren GGZ, VVT en Ouderenzorg. De zorginstellingen vinden online marketing en communicatie steeds vaker belangrijk, maar tegelijkertijd is de aanwezige kennis van online onvoldoende, aldus de onderzoekers. Het is daardoor nog maar de vraag wat en welke tools zij onder online marketing verstaan.

 

Vooral operationeel

Volgens Redmax zijn het bepalen van een online strategie en de inrichting van de organisatie hierop van belang om online marketing effectief in te zetten. 47% van de ondervraagde zorginstellingen heeft geen strategie en doelstellingen geformuleerd voor online marketing en communicatie. Slechts 27% van de instellingen heeft zowel een strategie als een doelstelling opgesteld. De instellingen zetten volgens Redmax online vooral op operationeel niveau in.

De focus ligt momenteel vooral bij zoekmachine-optimalisatie en sociale media: de ondervraagde instellingen beschikken allemaal over minimaal één website en de meeste zorginstellingen zijn te vinden op sociale media. Deze marketinginstrumenten worden vooral ingezet om te zenden, niet voor dialoog.

Budget

44% van de instellingen stelt tussen de 0 en 19.999 euro beschikbaar voor online marketing en een aantal zorginstellingen heeft een budget van meer dan 100.000 euro 16 instellingen geven aan dat zij geen specifiek budget voor online marketing en communicatie hebben. Twee instellingen – een in de ggz en een in de ouderenzorg - hebben een budget van meer dan een miljoen beschikbaar voor online.

Download het volledige rapport.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in