Overslaan en naar de inhoud gaan

WOM 1 miljard business in the USA, in NL?

Word of Mouth(WOM) is een term waar elke marketeer een warm gevoel bij krijgt. Immers, het effect van consumenten die uit zichzelf over…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

is een term waar elke marketeer een warm gevoel bij krijgt. Immers, het effect van consumenten die uit zichzelf over jouw merk gaan spreken is groot. Zeker in onze commerciele wereld vol clutter, kan ondersteuning door je eigen klanten van onschatbare waarde zijn. Beroemde recente case is Sonja Bakker, die hier vorig jaar een prijs voor won. Zonder reguliere reclame hebben haar aanpak en boeken een enorm succes gehad. Lezers wierven nieuwe lezers.

Las net een typisch AdAge verhaal: . Er is in the US onderzocht dat WOM marketing van $76 miljoen in 2001 naar $981 miljoen in 2006 is gegroeid. Type onderzoek komt wel erg Amerikaans over.

Het roept bij mij de vraag op hoe dit in Nederland is? Mijn gevoel is dat samen met (Marketing)PR en Branded Content, WOM flink aan het groeien is. Zowel qua aandacht als bestedingen. Maar is dit ook onderzocht?

Eerste lastige punt is, hoe bepaal je de juiste definitie van de term? Adage gebruikt: "research and technology that encourages consumers to dialogue about products and services". Beetje abstract lijkt mij en bakent weinig af.

Er wordt een onderzoek van Nielsen aangehaald:
"Equally important to the success of word-of-mouth marketing may be the research suggesting it is more effective than other forms of advertising. For instance, a recent Nielsen Global Survey of over 26,000 people found that nearly 78% of respondents trusted "recommendations from consumers," a total 15% higher than the second-most credible source, newspapers. And this trust, leads to more sales at the cash register".

Bij deze een mini Molblog onderzoek, dus graag reacties!:
- vraag 1: Gebruik jij als marketeer actief WOM?
- vraag 2: Hoeveel procent van je marketingbudget geef jij hier aan uit? (indicatief, als de Amerikaanse cijfers kloppen is rond de 0,5% van totale marketing kosten)

Ben benieuwd... WOM: een mooi buzz word of een echt onderdeel van de marketingmix?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in