Overslaan en naar de inhoud gaan

Deugt Molblog?

Aardig postje op FishbowlDC. dat de hand heeft weten te leggen op een intern memo van de Washington Post over de do's en don'ts van bloggen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Aardig postje op . dat de hand heeft weten te leggen op een intern memo van de Washington Post over de do's en don'ts van bloggen (). Klaarblijkelijk heeft een groepje Posties onder leiding van John Pomfret, de baas van het Outlook-katern, uitgezocht wat werkt in de bloggerij, en wat niet.

related partner content for mobile comes here

De Washington Post is met 130 jaar ervaring en een roemruchte historie niet de minste in medialand. Ook zijn ze met een tiental blogs behoorlijk aktief in de blogosfeer. Het is dan ook interessant te zien wat hun bevindingen zijn.

Wat werkt volgens de Post?

- Hoofdregel is een, maximaal twee contribuanten;
- Een nieuwsgedreven blog mag grotere aantallen posters hebben, maar dan wel onder aktieve supervisie van een eindredacteur;
- Duidelijk centraal thema;
- Aktieve redactie, zowel qua posten als qua interactiviteit (reacties, discussies);
- En het allerbelangrijkste: een duidelijk persoonlijke toonzetting.

En wat werkt niet?

- Groepsblogs met een gebrek aan focus;
- Geen duidelijk eigen geluid;
- Te weinig aktiviteit (minimaal bijna-dagelijks);
- Vergaarblogs, met een allegaartje aan onderwerpen die niet goed genoeg waren voor de krant.

Het ideale blog volgens de Post vertoont behoorlijk wat overeenkomsten met de definitie van John Murrell, blogger van het eerste uur en eindredacteur van een van de oudste blogs ter wereld (Molblog-post ). Volgens Murrell is een blog pas een blog als met name aan de eisen van persoonlijk geluid, interaktiviteit en dagelijks posten is voldaan.

Voldoet Molblog hieraan? Volgens de Washington Post kan een ordentelijk blog zich alleen een grote groep posters veroorloven als het hoofddoel nieuws is, en onder krachtige leiding. Maar Molblog is een vergaarbak van nieuwsfeiten, achtergronden en andere eieren die posters kwijt willen, samengebracht door een groot aantal vogels van, zacht gezegd, nogal verschillende pluimage. En dat is juist een van de doodzondes volgens de Post. En er is wel leiding, maar die regeert met zachte hand.

Aan de andere kant is er wel een duidelijk thema, en mag je de meeste posters nageven dat ze een duidelijk eigen geluid voortbrengen. En met een frequentie van een handjevol posten per dag zit het wel goed.

Dus da's drie uit vier voor de pluspunten, en twee minpunten op Molblogs conto.

Vooruit dan maar. Het houdt niet over, maar Molblog mag door... :)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in