Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Verborgen’ media-inkomsten 80 mln euro

De omvang van niet-transparante geldstromen in de mediabranche ‒ geldstromen tussen media-exploitant en mediabureau waar de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat stelt mediaconsultant Henk Borst in de notitie ‘Transparantie: de werkelijke aard en omvang’, die hij in september vorig jaar in opdracht van De Telegraaf schreef en die onlangs uitlekte. Vakblad Adformatie maakt dat vandaag bekend.

related partner content for mobile comes here

Borst, die directeur was van mediabureau Carat en ook werkte bij reclamebureaus en media-exploitanten, becijfert dat een gemiddeld mediabureau een inkomen genereert van circa 2,5 procent, terwijl zo’n 6 procent nodig is om rendement te maken. Het ‘gat’ van zo’n 3,5 procent is op de totale mediabestedingen (via de mediabureaus) van 2 miljard goed voor 70 miljoen. Inclusief variabelen en interpretatieverschillen komt Borst tot 75 à 80 miljoen euro.
Surco’s maken volgens hem slechts de helft uit van dit bedrag, ‘de andere “overige media-inkomsten”, overwegend niet-klantgerelateerd, zijn gevarieerder, minder direct aan een bepaalde regeling toe te schrijven en daarmee voor een niet-ingewijde lastiger inzichtelijk te maken’.
Volgens Borst’s notitie, die aantoont dat het fenomeen niet-transparante geldstromen veel groter is dan werd aangenomen, treft media-exploitanten geen blaam. Mediabureaus wel, al zijn er verzachtende omstandigheden: door een lage honorering zouden zij men min of meer gedwongen zijn op zoek gaan naar andere inkomstenbronnen. De sleutel ligt derhalve bij de adverteerder. Maar die etaleert, aldus de notitie, ‘een schrijnend gebrek aan kennis en een laconieke en afwachtende houding’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in