(UPDATE) 'Albert Heijn zal altijd duurder imago houden'


Albert Heijn kondigt een nieuwe prijzenslag aan. Vier marketingexperts reageren. 'Dit kost bedrijven vooral veel'
Mike Dijkstra Taurel, Globrands: ‘Feit is dat consumenten toch op acties afkomen. Albert Heijn zal nu zeker de grootste blijven, maar omdat zij nu eenmaal vast blijven houden aan mooie winkels en het breedste assortiment van alle formules, zullen zij altijd 'n duurder imago houden dan Lidl. Vraag is of dat erg is. Lijkt me niet, want dat is hun positie in de markt. Je kan nu eenmaal nooit iedereen bedienen.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSLaurens Sloot, bijzonder hoogleraar retailmarketing aan de Rijksuniversiteit Groningen:‘Albert Heijn heeft op dit moment één groot pijnpunt en dat is Lidl. Vooral prijsperceptie speelt hierbij een grote rol. Albert Heijn ziet eigen klanten weglopen naar de Lidl en kiest begrijpelijkerwijs de aanval.’
Frank Quix, Q and A: ‘Waarom doet Albert Heijn dit? Om het marktaandeel te beschermen en proberen te winnen. Dat is de enige valide reden om een dergelijke actie op gang te brengen.’
‘Als je kijkt naar wat we hebben geleerd, is het dat de consument er een klein beetje beter van wordt, maar dat het vooral meer wapengekletter is. Dit kost bedrijven vooral veel.’
Rob Benjamens, Conclusion Architects: ‘Albert Heijn wordt nog steeds als duurder gepercipieerd. Ze hebben duidelijk last van de opmars van Lidl, maar ook van de positionering van Jumbo, dat ook nog eens de man achter het succes van C1000 in huis heeft gehaald, Matthijs Moeken.’
Albert Heijn zal als winnaar uit de strijd komen, omdat ze het lang kunnen volhouden. Ze hebben de hoogste winstmarges omdat ze groot zijn in vers en private label. Met nieuwe klanten wordt de margemix nog gunstiger.’
De volledige reacties van de experts leest u op Molblog.
UPDATE
De woordvoerder van Albert Heijn komt met de volgende reactie: ‘Voor veel klanten is het leven duurder geworden, ook bij Albert Heijn. Wij willen dat onze klanten voordelig boodschappen bij ons kunnen doen. Daarom breiden wij het aantal producten van budgetmerk AH BASIC nu snel uit naar 400 producten. Daarnaast gaan we door met onze wekelijkse acties zoals Hamsteren. Wij willen echter dat klanten niet alleen bij ons alleen boodschappen kunnen doen voor aanbiedingen, maar iedere dag voordelig uit zijn. Daarom hebben wij gister de verkoopprijzen van meer dan 1000 producten verlaagd.
Volgens Albert Heijn is er geen sprake van een prijzenoorlog, en verwijst dan ook graag naar het rapport van de Rabobank, waarin analisten aangeven dat ze geen prijzenoorlog verwachten.
Leveranciers hoeven ook niet bang te zijn dat ze voor de kosten opdraaien: ‘Albert Heijn investeert in de prijsverlagingen. De prijsverlagingen hebben geen invloed op de bestaande contracten met leveranciers', aldus de woordvoerder.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid