Overslaan en naar de inhoud gaan

Trendrede 2014: ‘Vertrouwen wordt belangrijkste valuta’

‘Vertrouwen, transparantie, wederkerigheid en duurzaamheid worden de valuta van de toekomst,’ zo wordt gesteld in de Trendrede 2014.’
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

'De maatschappij moet gaan denken en handelen als in een ecosysteem met vertrouwen als een van de belangrijkste valuta,’ zo stellen de 12 trendwatchers die vanochtend de Trendrede 14 presenteerden.

related partner content for mobile comes here

De Trendrede is een visie op de toekomst die jaarlijks wordt samengesteld door vooraanstaande trendwatchers.

‘Het gebrek aan vertrouwen is de werkelijke crisis,’ was één van de belangrijkste statements die in de Trendrede weerklonken. Financiële groei en het traditionele begrip van vooruitgang zal volgens de trendwatchers aan belang inboeten en waarden als vertrouwen, transparantie, wederkerigheid en duurzaamheid worden de belangrijkste valuta.

Toch zal er nooit radicale vernieuwing komen wanneer we het oude concept van vooruitgang blijven najagen. Ware vooruitgang zal zich gaan uiten in het in twijfel trekken en afbreken van ingesleten gedrag.

Ook voorspellen de trendwatchers dat zelforganisatie en de toenemende behoefte om te delen bestaande instituten aan het wankelen zullen brengen. De generatie die nu opgroeit hecht minder waarde aan bezit van en meer aan dagelijkse toegang tot producten en diensten.

‘Airbnb is straks een groter bedrijf dan Hilton,’ aldus Farid Tabarki tijdens de voordracht van de Trendrede. Hoewel de economische crisis onze objectieve rijkdom lijkt af te breken, bouwen consumenten met slimme vormen van zelfbeschikking, lenen, delen aan een nieuwe rijkdom.

Lees de hele Trendrede na op

De Trendrede 2014 werd samengesteld door:

Christine Boland, trendanalist en consultant Trends & Mindsets

Tony Bosma, futurist en trendwatcher Extend Limits en partner Ordina

Marcel Bullinga, futurist en trendwatcher Futurecheck

Goos Eilander, marktonderzoeker en directer Trendbox

Ronald van den Hoff, trendstrategist en mede-eigenaar Seats2meet.com

Tom Kniesmeijer, toekomstpsycholoog Tom Kniesmeijer Strategie

Richard Lamb, trendstrateeg en futuroloog, Bureau Trendwatcher.com

Norbert Mirani, trendstrateeg, Science of the Time

Carl Rohde, academisch trendwatcher, Science of the Times

Hilde Roothart, trendonderzoeker en oprichter Trendslator

Farid Tabarki, trendwatcher en oprichter Zeitgeist

Marie-Lou Witmer, merk- en trendstrateeg Witmer Consultancy

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in