Overslaan en naar de inhoud gaan

Top 20 sites van 2004

Startpagina.nl is dit jaar de populairste webpagina. MSN.nl staat op de tweede plaats; de twee zijn van plaats gewisseld ten opzichte van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De dit jaar gepresenteerde ranglijst is wederom gebaseerd op 12 verschillende maandranglijsten voor 'grouped sites’. Dit jaar worden de dochterpagina's van Startpagina meegerekend bij het hoofddomein. Dit zorgt voor wat positiewisselingen, maar de eerste zes partijen zijn dezelfde als in 2003.

related partner content for mobile comes here

Van de twintig sites zijn er drie nieuwkomers. De groei van Msn.com wordt vooral veroorzaakt door de messengerdienst. Bol stond vorig jaar nog net buiten de top 20. De site is vooral in het vierde kwartaal zeer populair. Schoolbank is de derde nieuwkomer die een aanzienlijke groei heeft weten te bereiken. Het maandelijkse bereik lijkt zich in de afgelopen maanden te stabiliseren rond de 30 procent.
Naast de nieuwkomers weten de Postbank en ANWB hun positie duidelijk te verstevigen. Zij slagen er in 2004 blijkbaar in om een brede achterban te mobiliseren.

Lycos is dit jaar niet meer vertegenwoordigd in de top 20. Ook de Publieke Omroep staat er niet meer in. In tegenstelling tot commerciële partijen zoals RTL, presenteert de publieke omroep programma's en andere zaken steeds minder via één hoofddomein. Het bereik wordt daardoor verdeeld over meerdere domeinen. Een andere opvallende daler, die nog wel een top 20 positie weet te handhaven, is eBay. Het bedrijf is door de aankoop van Marktplaats wel met twee domeinen in de top 20 vertegenwoordigd.

Trends die in 2003 gesignaleerd werden, blijken door te zetten. Functionele sites zijn nog steeds populair. Buiten de sites in de top 20 weten bijvoorbeeld Gouden Gids, Map24 en TV Gids Online een aanzienlijke groei te bereiken. Ook e-commerce sites mogen nog steeds rekenen op veel belangstelling. Niet alleen Bol, maar ook Dell, inkClub, Kruidvat en VistaPrint weten een sterke groei te realiseren. Binnen het segment 'entertainment' slagen vooral de 'gaming sites' er in om sterk te groeien. Voorbeelden hiervan zijn Zylom, FunnyGames en Puzzelsport.
Het feit dat op internet de concurrent slechts één muisklik verder is, zorgt in veel gevallen voor hyperconcurrentie. In veel segmenten resulteert dit vaak in één of twee duidelijke marktleiders en enkele 'achtervolgers'. Kleinere sites hebben uiteindelijk binnen een segment nauwelijks bestaansrecht. Segmenten waarin deze hyperconcurrentie al tot uiting komt zijn 'carrière', 'dating', 'particuliere handelsplaatsen', 'occasions' en 'portalen'.

Voor 2005 verwacht Multiscope een groei van sites waar de koopkracht en macht van consumenten verenigd wordt. Het internet is bij uitstek een medium waar de consument de touwtjes in handen heeft. Voorbeelden zijn sites van (consumenten) belangenverenigingen, sites met productaanbiedingen en vergelijkingssites. Ook de trend van 'social networking' zal waarschijnlijk doorzetten.

Twee criteria zijn gebruikt om de volgorde van de 'top 20 sites van 2004' te bepalen. Allereerst is gekeken hoe vaak een betreffende site in de maanden december 2003 t/m november 2004 in de uitgebreide top 100 ranglijst van Multiscope vertegenwoordigd was. Sites die 12 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen, staan per definitie hoger in de ranking dan sites die maar 11 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen. Daarna is gesorteerd op het gemiddeld aantal unieke bezoekers per maand om de verdere ranking te bepalen. De ranglijst die op deze manier tot stand komt, bevat alle sites die tot de vaste waarden in de Multiscope Visiscan top 100 gerekend kunnen worden, gesorteerd naar unieke bezoekers. Sites die in de loop van het jaar zijn overgegaan naar een andere partij of een naamswijziging hebben doorgevoerd zijn met de nieuwe naam opgenomen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in