Overslaan en naar de inhoud gaan

Tabel: Dagelijkse consumptie van mediumtypen

Universal Media stuurde deze tabel, die de mediaconsumptie in Nederland op een dag aangeeft. Radio is overdag het favoriete medium, de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

stuurde deze tabel, die de mediaconsumptie in Nederland op een dag aangeeft. Radio is overdag het favoriete medium, de mediaconsumptie ervan bedraagt tot 17.00 uur meer dan 40 procent. Daarna neemt televisie het over.

related partner content for mobile comes here

Internet is ?over de hele dag gezien- het meest constante mediumtype wat betreft mediaconsumptie.

De tabel komt uit een recent gehouden Nederlands Media in Mind-onderzoek.

Universal Media laat de mediaconsumptie jaarlijks op regionaal/landelijk niveau onderzoeken. In de VS lange tijd met McCann.

Het onderzoek wordt ook toegespitst op de behoefte van lokale klanten. Zo voegde UM Nederland er ditmaal reisvragen aan toe voor klant Schiphol.

Het Universal Media-onderzoek ondervroeg Nederlanders van 16 jaar en ouder (n=604), en bestaat uit een product- en interessevragenlijst, aangevuld met een dagboekgedeelte.
Het dagboek geeft specifiek inzicht in onder andere mediaconsumptie (per half uur gemeten) en de mate van aandacht voor deze media.

Enkele bevindingen:
Vanaf 6:00 uur is radio goed voor ruim 50 procent van de totale mediaconsumptie. Het internetgebruik komt later in de ochtend op gang, maar is 's avonds het tweede mediumtype; tussen 20:00 uur en 22:00 uur is rond de 30 procent van de Nederlanders op het web te vinden.

Universal mat ook de aandacht: In de vroege ochtend tussen 6:00-7:00 uur wordt radio ten opzichte van TV met twee keer zoveel aandacht geconsumeerd. De aandacht voor TV neemt vervolgens gedurende de dag toe. Zo is er tijdens prime time (20:00-22:30 uur) de hoogste aandacht voor TV, significant hoger dan voor middag TV.

En overdag? Dan is er de meeste aandacht voor print. Voor de dagbladen is er bijvoorbeeld vooral tussen 7:30 en 9:00 uur veel aandacht.

Uit het onderzoek blijkt verder dat radio en dagbladen 's ochtends en tijdens de lunch tegelijk gebruikt worden om het nieuws te volgen.
Maar het echte consumeren van mediumtypen tegelijk vindt vooral 's avonds plaats, tussen 20:30 uur en 22:30 uur. Op dit tijdstip wordt TV kijken vooral gecombineerd met internet.

Overall is internet het mediumtype dat het meest gecombineerd wordt met andere media als TV en radio, mits (of juist dankzij het feit dat) op internet zelf televisie gekeken wordt, of radio beluisterd? Dat gaat Universal Media volgend jaar onderzoeken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in