Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Soaps zijn onmisbaar bij thema’s als vluchtelingen of veilig vrijen’

Bijzonder hoogleraar Martine Bouman pleit in haar oratie voor behoud van amusement bij de publieke omroep
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Amusementsprogramma’s dreigen bij de publieke omroep te verdwijnen, omdat staatssecretaris Dekker vindt dat die niets toevoegen. Niet verstandig, stelt prof. dr. Martine Bouman, de nieuwe bijzonder hoogleraar Entertainment Media and Social Change aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Door middel van entertainment kun je niet alleen uitstekend serieuze informatie overbrengen, het is ook nodig om een groter publiek te bereiken met maatschappelijke thema’s. Daar is de publieke omroep juist voor bedoeld.

related partner content for mobile comes here

Astma, copd, diabetes

Bouman houdt vrijdag haar oratie. In ‘Amusing ourselves to Health and Happiness’ pleit zij voor de kracht van de verbeelding bij het bereiken van bepaalde doelgroepen. Mensen met minder gezondheidsvaardigheden leven korter, bij hen komen ziekten als astma, copd, diabetes, kanker en hart- en vaatziekten veel meer voor. Met traditionele methoden bereiken we deze mensen niet, maar wel met behulp van storytelling via de populaire media, aldus Bouman. Ook bij maatschappelijke thema’s zoals orgaandonatie, veilig vrijen of de vluchtelingenproblematiek kun je niet om de kracht van entertainment heen, stelt zij.

Entertainment-education

Het vervlechten van sociale thema’s op televisie, in theater en film, muziek, nieuwe media en themaparken staat bekend als de entertainment-education strategie. Uit onderzoek blijkt dat deze communicatiestrategie gesprekken en zelfreflectie over maatschappelijke thema’s stimuleert. Bouman noemt dat ‘amusement met een meerwaarde’. Entertainment-education programma’s kunnen bij een groot publiek voor meer kennis zorgen en soms zelfs tot attitude- en gedragsverandering leiden.

Entertainment Media and Social Change

De bijzondere leerstoel Entertainment Media and Social Change slaat een brug tussen de media, maatschappelijke organisaties en wetenschap. De leerstoel is gevestigd aan de Erasmus Universiteit bij het Erasmus Research Centre for Media, Communication and Culture.

In het kader van de leerstoel zal ruimte worden gecreëerd voor interdisciplinair onderzoek naar innovatieve mediaformats en vernieuwende communicatiemethoden.

Hollywood

Bouman is expert op het terrein van de Entertainment-Education strategie. In 2010 kreeg zij in Hollywood de Everett Rogers Entertainment-Education Achievement Award.

Medisch Centrum West

In het verleden werkte Bouman mee aan series als Medisch Centrum West, Costa en Goede Tijden Slechte Tijden. Behalve in televisiedrama vindt zij dat serieuze informatie ook prima vervlochten kan worden in serious games, transmediale formats en internetsoaps. Het Centrum Media & Gezondheid, waar Bouman directeur van is, ontwikkelde meerdere van dit soort producties en begeleidde die met wetenschappelijk onderzoek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in