Overslaan en naar de inhoud gaan

Porno-industrie met de billen bloot bij IAA

Inzicht in de communicatietechnieken van onderbelichte branche
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door Luc de Boer, medewerker Het PR Bureau
Foto's: Gerben van der Rij

related partner content for mobile comes here

De IAA (International Advertsing Association) organiseerde donderdagavond 1 maart de Soiree de Pornographique in de Amsterdamse Club NL. Luc de Boer () doet exclusief verslag voor Adformatie van deze avond.

Er zijn geruchten dat de VHS ooit de strijd won van Betamax vanwege de porno-industrie. Of dat echt het geval is geweest, zullen we nooit zeker weten, maar dat de leden van de IAA een spannende avond te wachten stond, was wel duidelijk. De centrale vragen waren: Hoe gaat de porno-industrie om met communicatievraagstukken? Wat maakt deze marketeers zo succesvol en innovatief? En wie zijn de mensen achter deze bedrijven? De avond werd geleid door voorzitter Tijmen Bos, die tevens quizmaster was van deze interessante avond. De seksindustrie is een markt waar veel geld in om gaat. Echter, veel adverteerders willen niet samenwerken met partijen zoals Pabo. Dit zorgt ervoor dat zij op innovatieve wijze hun marketingbudget inzetten.

De eerste spreker van de avond was Dennis Castel, eindverantwoordelijke voor de marketing en PR van Pabo. Pabo is een beursgenoteerde sexshop, die actief is in zeven Europese landen, en heeft meer dan 6,5 miljoen klanten. Castel begon op zijn 14e met ondernemen en nam op zijn 17e al zijn eerste softporno(!) postorderbedrijf over. Tweede spreker van de avond was Raghenie Bhawanie, freelance social media, online reputatie- en communicatiemanager, die voor Wasteland de online activiteiten ontwikkelt en monitort. Wasteland is in ’94 gestart en is niet zoals veel mensen denken een seksfeest, het is een festisjfeest.

Op slimme wijze in de media
Hoe krijg je op een ludieke wijze je product onder de aandacht? Als adverteerders moeilijk benaderbaar zijn, dan moet je creatief zijn. Bij Pabo hadden ze een ludiek idee. Ze gebruikten aanstaande koning Willem Alexander als ambassadeur rondom Koninginnedag, om de ‘koning’ onder de toys, de vibrator ‘De Willem’ onder de aandacht te brengen. Een radiocampagne en dagblad Spits en Metro worden in de campagne betrokken. Het resulteerde in een verdubbeling van de verwachtte verkoop en werd een klein conflict met de RVD.

Ook de Nieuwjaarsduik was een goede aangelegenheid om in te haken voor Pabo. Wellicht gaat er nog een lichtje branden bij ‘Het Unoxmeisje’, de dame die overal op de voorpagina stond. Weinigen weten dat dit geënsceneerd was door Pabo. ‘Het Unoxmeisje’ gloorde de dag na de Nieuwjaarsduik op de cover van de nieuwe catalogus. De actie zorgde voor veel media-aandacht en zelfs de Telegraaf spotte de beeldschone dame van Pabo. Zij had ‘toevallig’ een setje van Christine le Duc aan tijdens de duik.

Pabo doet ook aan guerrilla. Ter introductie van een buttplug die in Duitsland geïntroduceerd werd, plaatsten zij gigantische opblaasbare buttplugs op kerkpleinen. “Wij houden nogal van groot”, vertelt Castel. De enorme buttplugs konden in drie minuten worden afgebroken en opgezet. Deze gewaagde guerrilla-actie heeft heel voor veel publiciteit gezorgd in de Duitse media.

Wasteland beschikt over weinig marketingbudget en maakt daarom graag gebruik van ambassadeurs. Internationaal fetishmodel en superambassadeur Ancilla Tilia, die zelf ook de IAA-avond bijwoonde, is daar één van. Zij stelt zich beschikbaar voor shoots en andere promotiedoeleinden en krijgt in ruil daarvoor veel exposure. De organisatie heeft ook diverse events rondom hun feest, waaronder maatschappelijk projecten. In samenwerking met het COC organiseerden ze een debat, waar de bekendste travestiet van Nederland ook aan deelnam. Dit zorgde voor veel media-aandacht. En samen met een art gallery hebben ze een fetisj-expositie georganiseerd, waar liefhebbers ook volledig in kledij de kunst kwamen aanschouwen. In de Aknathon is een workshop bondage gegeven, erg toepasselijk voor de doelgroep.

Discretie en social media
Hoe werk je aan de groei van een community die zelf niet altijd staat te springen om hun drang naar fetisjisme met de wereld te delen? Bhawanie vertelt: “De transparantie online werkt ook in ons nadeel, we willen mensen aan ons koppelen, maar niet iedereen staat te springen om dit met al hun vrienden en collega’s op Facebook te delen dat hij of zij naar festisjfeesten gaat. Zo hebben wij besloten de Facebook tag achterwege te laten. Zo kunnen mensen makkelijker participeren zonder dit wereldkundig te maken.” Voor de erotische industrie zijn tegenslagen online niet vreemd. Wasteland is al drie keer van Facebook verwijderd wegens expliciete beelden. “Een tepel in beeld is al voldoende”, licht Bhawanie toe.

Twitter werkt veel beter voor de erotische industrie. Het is anoniemer. Mensen maken een ‘fake’ account aan om toch op de hoogte te blijven van festisjnieuws, op Facebook is dat toch een ander verhaal. Voor de mensen die denken dat Hyves er niet meer toe doet, de achterban van het fetisjfeest is er nog steeds te vinden. Daarnaast maakt Wasteland nog steeds veel gebruik van partysites. Het scannen van de berichtgeving is erg belangrijk. Monitoring tools worden daarvoor ingezet, maar zelf wordt er ook actief deelgenomen om discussies te leiden en informatie bij te sturen waar nodig. Ze werken met een team van vaste ambassadeurs, die altijd reageren op posts waardoor de berichtgeving verder gaat, dan wanneer de eindhalte de organisatie zelf is.

Verjonging
Nieuwe media op een slimme manier inzetten, zorgt ervoor dat je een jongere doelgroep aan kunt spreken. Zowel Pabo als Wasteland zijn daar mee bezig is. Hoe houd je je doelgroep jong? Bij Wasteland omarmen ze nieuwe media. Bijvoorbeeld: op Pinterest maken ze een pinboard om mensen te inspireren voor het komende thema. Komende Dancevalley krijgt Wasteland een eigen tent op het festival. Dit doen zo om kennis te maken met een jongere doelgroep.
Pabo was aanwezig tijdens een event van studenten.net, waar zij de show stalen tussen grote merken als Samsung met een gigantische ballenbak en daarbij behorende prijs. Daarnaast organiseren ze de Miss Pabo verkiezing, in een kerk(!), die ze live streamden. Naar de verkiezing keken meer dan een half miljoen mensen.

De avond werd geheel in stijl afgesloten met een optreden van een topless dj en haar strippende partner. Zowel de dj als de stripper ontdeden zich van hun kleding en het was nog lang onrustig in ClubNL.
Namens de dames, en waarschijnlijk ook heren, hartelijk dank aan Pabo voor de mooie goodiebags en prijspakketten voor de winnaars van de seksquiz!

De eerstvolgende I.A.A. bijeenkomst is 5 april. Dan gaan we het hebben over de ins en outs van de Lampen. Tot dan!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in