Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat zou jij doen met dit communicatiedilemma?

In de zorg zijn er verschillende regels waardoor zaken die foutgaan of bijna foutgaan gemeld moeten worden. Niet vreemd, want zo kunnen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ik hoorde recent een mooi voorbeeld en ben er nog niet uit wat nou de beste manier van reageren is. Daarom leg ik het graag aan jullie voor. Een MIP-commissie (MIP staat voor melding incident patiëntenzorg) zag dat het moment naderde waarop de 20.000ste melding gedaan zou worden. Mijlpaal, dachten zij. Dat verdient wat extra aandacht. Dus ze bedachten een actie waarbij de melder van de 20.000ste melding in het zonnetje gezet zou worden. Hij of zij zou beloond worden met een weekendje weg en de commissie had zelfs een slogan inclusief herkenbaar figuur bedacht om het te promoten; 'Echte helden doen aan incidenten melden' vergezeld door een medische superheld. Opgetogen gingen ze met hun idee naar de communicatieafdeling. Die het idee op hun beurt afschoten. De reden? Van iets negatiefs als een incidentmelding moet je niet iets feestelijks willen maken. Dat doet afbreuk aan de ernst van de zaak. Het melden van (bijna) incidenten hoef je niet te stimuleren dat zou al ingebakken moeten zijn in de organisatie.

related partner content for mobile comes here

Meldingsbereidheid

Mijn eerste reactie was 'wat een onzin, wees blij dat zo'n commissie zelf met een idee komt'. Ik ben er namelijk van overtuigd dat je een meldingscultuur niet genoeg kunt stimuleren. Misschien wat overdreven, maar er kunnen mijns inziens niet genoeg meldingen binnenkomen. Als zorginstelling wil je toch weten wat er (bijna) fout gaat om te voorkomen dat erger gebeurt. Wil je het draagvlak vergroten en de meldingsbereidheid doen groeien dan mag je daar best wat luchtiger over doen. Maar wellicht is het niet zo zwart-wit als ik het me voorstel. Ik kom natuurlijk uit een wat commerciëler milieu en ben groot voorstander van transparantie in de communicatie. Fouten zijn er om van te leren dus iedere melding kan weer een interessant inzicht opleveren.

Wat vinden jullie? Kan zo'n actie niet door de beugel of zouden er juist meer van dit soort acties gedaan moeten worden?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in